Γκλαβάνη με Αλεξάνδρας

Φωτογραφία Έκθεσης
· Εκθέσεις · Βόλος // Δημοσίευση: 22 Νοε 2013

έκθεση του Θοδωρή Πατακιούτη στο πλαίσο του Νοεμβρίου Φωτογραφίας 2013

Τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου, στις 8 το βράδυ, στο πλαίσο του Νοεμβρίου Φωτογραφίας 2013, που διοργανώνεται για όγδοη συνεχή χρονιά από τη Φωτογραφική Λέσχη Βόλου, ο Θοδωρής Πατακιούτης, μέλος της Λέσχης, θα παρουσιάσει τη δουλειά του με τίτλο «Γκλαβάνη με Αλεξάνδρας».

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν ταυτόχρονα με την εναρκτήρια εκδήλωση του Νοεμβρίου Φωτογραφίας στο Κέντρο Τέχνης Giorgio De Chirico. Η έκθεση υλοποιήθηκε με την ευγενική χορηγεία του «Χωριάτικου Ξυλόφουρνου Ιωαννίδη» και την επιμέλεια του Γιάννη Στρατουδάκη και της Νατάσας Καρακατσάνη, η οποία γράφει σχετικά:

Γκλαβάνη με Αλεξάνδρας γωνία, στο κέντρο του Βόλου, βρίσκεται το σημείο στο οποίο ο Θοδωρής Πατακιούτης αποφασίζει να σταθμεύσει κατά τη διάρκεια των φωτογραφικών του περιπλανήσεων. Η στάση κρατάει δεκατέσσερις μήνες. Μέσα σ’ αυτό το χρονικό διάστημα, ο φωτογράφος εθίζεται στη μυρωδιά του φρεσκοψημένου ψωμιού, βιώνει το μόχθο των ανθρώπων, μελετά τις ανθρώπινες σχέσεις.

Η είσοδός του στον κόσμο του φούρνου της οικογένειας Ιωαννίδη, ο οποίος λειτουργεί από το 1967 σε μια από τις πιο πολυσύχναστες γωνίες της πόλης, είναι αποτέλεσμα της ανήσυχης φύσης του σε συνδυασμό με τη φύση της Φωτογραφίας, που, αναπόφευκτα, τον οδηγεί να ψάξει τον εαυτό του έξω, στον κόσμο.

Στην αρχή, αυτό συμβαίνει ασυναίσθητα. Η επιθυμία του είναι να εξερευνήσει και, στην ουσία, να απομυθοποιήσει έναν χώρο που έχει καταχωρηθεί στη μνήμη του ως οικεία ανάμνηση των παιδικών του χρόνων και κομμάτι της καθημερινότητάς του μέχρι σήμερα. Αυτή τη φορά δεν μπαίνει στον φούρνο μόνο ως πελάτης, δεν στέκεται μπροστά στη βιτρίνα και το ταμείο. Περνάει πίσω από αυτά και προχωράει μέχρι τους χώρους παραγωγής. Παρατηρεί ταυτόχρονα τους ανθρώπους που ψωνίζουν και τους ανθρώπους που εργάζονται. Τον ρόλο, δηλαδή, που έπαιζε ως τότε και τον ρόλο που μόνο να φανταστεί μπορούσε, ενώ την ίδια στιγμή δοκιμάζει και ένα νέο ρόλο, αυτόν του αφηγητή. Με το πέρασμα του χρόνου, η αλληλεπίδραση των τριών αυτών ρόλων τον βοηθά να ανοιχτεί στους άλλους και να τους φέρει κοντά του, να δουλέψει κάτω από δύσκολες συνθήκες φτάνοντας το εκφραστικό μέσο του στα όρια, να γνωρίσει πτυχές του εαυτού του ως τότε άγνωστες, να απαντήσει σε ερωτήματα που τον απασχολούσαν και να θέσει νέα.

Έχοντας απομυθοποιήσει τον φούρνο των παιδικών του χρόνων, ανακαλύπτει το ψωμί, σύμβολο μιας εποχής με αξίες εντελώς διαφορετικές από τις σημερινές, που ενώ ήταν ξεχασμένες έως άγνωστες στους νεότερους, η οικονομική κατάσταση των τελευταίων χρόνων τις φέρνει ξανά στην επιφάνεια.

Έτσι, ο φωτογράφος, χωρίς να απομακρύνεται από τον ρεαλισμό, δημιουργεί ένα σώμα δουλειάς που αφηγείται περισσότερο συνειρμικά και λιγότερο με καταγραφική λογική. Με τον τρόπο αυτό, ο συμβολικός χαρακτήρας του θέματος εντείνεται και ο θεατής εμπλέκεται στην αφήγηση, επαναμυθοποιώντας το φωτογραφημένο.

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι το ενδιαφέρον βρίσκεται εκεί ακριβώς. Μέσα από μια δουλειά εντελώς προσωπική σε ύφος και προσέγγιση, ο Θοδωρής Πατακιούτης καταφέρνει να μιλήσει για κάτι που αφορά όλους μας. Και με την έννοια αυτή, επιστρέφει όσα κέρδισε και έμαθε από τη διάδρασή του με τους άλλους, στους άλλους, αναδεικνύοντας την ουσία της τέχνης.

Νατάσα Καρακατσάνη

Λίγα λόγια για τον δημιουργό:

Ο Θοδωρής Πατακιούτης γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Βόλο. Ασχολείται με τη Φωτογραφία από το 1990. Έχει παρακολουθήσει το Τμήμα Φωτογραφίας του Κέντρου Νεότητας του Δήμου Βόλου «Δίαυλος», με δάσκαλο τον Λέοντα Μουρτζούκο, Σεμινάρια Καλλιτεχνικής Φωτογραφίας του Πλάτωνα Ριβέλλη, του Γιάννη Στρατουδάκη και του Ηρακλή Παπαϊωάννου και το Workshop «Photostories: Από τη σύλληψη στη δημιουργία μιας φωτοϊστορίας» με εισηγητή τον Γιάννη Στρατουδάκη. Είναι μέλος της Φωτογραφικής Λέσχης Βόλου. Οι φωτογραφίες του έχουν εκτεθεί σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και δύο ατομικές, με τελευταία την παρούσα, «Γκλαβάνη με Αλεξάνδρας».