Τ(ρ)όποι Λατρείας

πιστοί σε ιερό ναό με λευκά κεριά και λευκά ρούχα
· Εκθέσεις · Αθήνα // Δημοσίευση: 13 Νοε 2015

έκθεση φωτογραφίας του Τάσου Βρεττού στο Μουσείο Μπενάκη

Η φωτογραφική «έρευνα πεδίου» του Τάσου Βρεττού στους αυτοσχέδιους χώρους λατρείας των μεταναστών και των προσφύγων της Αθήνας και των περιχώρων της, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Μουσείο Μπενάκη, κτήριο της οδού Πειραιώς από τις 20 Νοεμβρίου 2015 έως τις 10 Ιανουαρίου 2016. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2015 στις 20:00.

Ο φωτογράφος καταγράφει ένα αόρατο δίκτυο στο σώμα της πόλης: υπόγεια και ενοικιαζόμενα διαμερίσματα, πολυκατοικίες και γκαράζ, γήπεδα και υπαίθριοι, δημόσιοι χώροι, πλατείες και αυλές, πρόχειρα καταλύματα, ιδιοκατασκευές σε προσωρινές αλλά και μόνιμες διευθύνσεις, ομάδες Βουδιστών, Μουσουλμάνων, Ινδουιστών, Σπιριτσουαλιστών και Χριστιανών διαφόρων δογμάτων και πολλαπλών εθνικών προελεύσεων (Αιθίοπες, Αφγανοί, Αιγύπτιοι, Πακιστανοί, Νιγηριανοί, Σενεγαλέζοι, Φιλιππινέζοι, Ινδονήσιοι, Ιρακινοί κ.α.). Πρόκειται για ένα «έργο εν προόδω», το οποίο ξεκίνησε το 2012, με τη συνεργασία των ίδιων των ανθρώπων που συγκροτούν αυτές τις κοινότητες και με απόλυτο σεβασμό στην ταυτότητά τους.

κτίριο συγκέντρωσης πιστών, πιστοί

Το ιδιαίτερο αυτό ανθρωπολογικό υλικό, με τις εύγλωττες κοινωνικές, πολιτικές αλλά και αισθητικές προεκτάσεις του, είναι πρωτότυπο αλλά και συνεργατικό, με την έννοια των πολλαπλών σχέσεων που αναζητήθηκαν και καλλιεργήθηκαν για την φωτογραφική καταγραφή του. Το έργο αυτό δεν περιορίζεται στην προβληματική της άφιξης, της απαραίτητης επιβίωσης, ή της «προώθησης» των ξένων (μεταναστών και προσφύγων), αλλά την προεκτείνει ριζοσπαστικά, επιχειρώντας στην περιοχή ενός πρωταρχικού βιώματος, το οποίο παραμένει αόρατο, συνδέοντας ανθρώπους διαφορετικών καταγωγών και αναφορών, όταν αυτοί αναγκάζονται να μετατρέψουν τα ελάχιστα και επισφαλή που βρίσκουν και συλλέγουν, σε τόπους και τρόπους λατρείας.

Ο μουσικός Μιχάλης Καλκάνης, ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση του Βρεττού, κατέγραψε ηχητικά ένα ενδεικτικό τμήμα όσων μαρτυρεί η κάμερα του φωτογράφου και στη συνέχεια, επεξεργάστηκε μουσικά το υλικό, ώστε αυτό να παρουσιαστεί στην έκθεση σε ειδικά διαμορφωμένες ηχητικές εγκαταστάσεις.

άνδρας σε τζαμί, παπούτσια πιστών

Στην έκθεση και τη δίγλωσση έκδοση που την συνοδεύει, παρουσιάζονται συνολικά 44 «Τ(ρ)όποι Λατρείας» στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Η έκδοση περιλαμβάνει κείμενα Ελλήνων και ξένων ιστορικών, ανθρωπολόγων, φιλοσόφων, θρησκειολόγων, πολιτικών επιστημόνων και επιμελητών. Την έκθεση και την έκδοση επιμελούνται η Νάντια Αργυροπούλου και ο Γιώργος Τζιρτζιλάκης.

Tο Ίδρυμα Ωνάση είναι ο Χρυσός Χορηγός της διοργάνωσης.