Η φωτογραφία και ο Μικρόκοσμος

Μάτι
· Εκθέσεις · Αθήνα // Δημοσίευση: 15 Φεβ 2016

έκθεση φωτογραφίας του Γιώργου Μποτονάκη στο Underflow Record Store and Art Gallery

Το Underflow Record Store and Art Gallery συνεχίζει το πρόγραμμα προσκλήσεων σε Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες παρουσιάζοντας την Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργου Μποτονάκη υπό τον τίτλο «Η Φωτογραφία και ο Μικρόκοσμος».

Στη εργασία του «Η Φωτογραφία και ο Μικρόκοσμος» ο ψυχίατρος – ψυχαναλυτής και φωτογράφος Γιώργος Μποτονάκης πραγματεύεται τις έννοιες «των «επιμέρους στοιχείων» και της «βαθύτερης διάστασης των πραγμάτων», όπου η συνλειτουργία τους δημιουργεί ένα νέο αντικείμενο. Τα θέματα του είναι παρμένα από μικρές επιφάνειες (κάποιων εκατοστών) φυσικών αντικειμένων, όπως πέτρες, παλιά ξύλα, σκιές και φλοιούς δέντρων, στις οποίες αναζήτησε και απομόνωσε τα επί μέρους στοιχεία ή ομάδες στοιχείων, που συνιστούν επί μέρους οντότητες και τις αποτύπωσε με τον φωτογραφικό του φακό.

Αυτό που έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον είναι ότι οι φωτογραφίες του δεν έχουν υποστεί με photoshop καμία επέμβαση, προσθήκη ή αλλαγή και ότι όλη αυτή η δημιουργική διεργασία επιτελείται σε επίπεδο «στοιχείων», δηλαδή, μικρών μονάδων η σύνθεση των οποίων, και θα λέγαμε η συνλειτουργία, συνιστά μια μεγαλύτερη μορφή, δηλαδή, το αντικείμενο.

 

Η φωτογραφία και ο μικρόκοσμος

Η φωτογραφία είναι η τέχνη των ματιών και της άγραφης εικόνας.
Τα μάτια λοιπόν ανακαλύπτουν την άγραφη εικόνα μέσα από μια αστραπή της ματιάς, μόνον όταν ο νους είναι έτοιμος να δεχθεί τον «βαθύ λόγο της ατέρμονης ψυχής», όπως την κατανοεί ο Ηράκλειτος. Τότε, αυτός ο λόγος ανακαλύπτει και βλέπει αυτό που προηγουμένως δεν έβλεπε∙ χαίρεται γι’ αυτό που βλέπει, επειδή ανακαλύπτει στο ίδιο αντικείμενο μια άλλη πραγματικότητα, την οποία μέχρι τότε δεν γνώριζε.
Το έργο τέχνης δημιουργείται στην αρχή σαν μία στιγμή αγάπη, συγκίνησης, ενθουσιασμού και συγχρόνως πλούσιας όρασης του αντικειμένου. Ο καλλιτέχνης, ο οποίος διαθέτει την όραση και τη σκέψη ανακαλύπτει ένα πλήθος αοράτων στοιχείων, τα οποία συνθέτουν το μέχρι πριν απλό στη μορφή αντικείμενο.
Αυτή η ανακάλυψη εμπεριέχει το «ωραίο».
Το ωραίο αποκαλύπτει και ένα νόημα άγνωστο, το οποίο ενυπάρχει μέσα στο αντικείμενο. Έτσι δημιουργείται ένα καινούργιο αντικείμενο. Η σύλληψη αυτή ταράζει τον ψυχικό κόσμο του καλλιτέχνη και τότε μια ανάγκη γεννιέται∙ αυτή η νέα μορφή να βγει έξω από αυτόν. Τότε δημιουργείται το έργο τέχνης.
Αυτό που έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον είναι ότι όλη αυτή η δημιουργική διεργασία επιτελείται σε επίπεδο «στοιχείων», δηλαδή μικρών μονάδων, η σύνθεση των οποίων, και θα λέγαμε η συνλειτουργία, συνιστά μια μεγαλύτερη μορφή, δηλαδή το αντικείμενο.
Εμείς σ’ αυτήν την εργασία ζητήσαμε να απομονώσουμε τα επί μέρους στοιχεία ή ομάδες στοιχείων, που συνιστούν επί μέρους οντότητες και να τις αποτυπώσουμε. Με έκπληξή μας διαπιστώσαμε, ότι αυτές οι μικρότερες οντότητες εκφράζουν ανθρώπινες φωνές και χαρακτηριστικά και συχνά με τρόπο πολύ πλουσιότερο, απ’ όσο η έλλογη ανθρώπινη σκέψη μπορεί να πλησιάσει∙ ή τουλάχιστον η εικονική παράσταση δίνει μια άλλη διάσταση από εκείνη της αναφοράς μέσω του λόγου.
Σ’ αυτό το χώρο κυκλοφορεί η ανεξήγητη παρουσία του ωραίου.
Γι’ αυτό δεν θέλουμε και δεν μπορούμε να κάνουμε κανένα σχόλιο.

Γιώργος Μποτονάκης


Ο Γιώργος Μποτονάκης γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη της Θράκης. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως Ψυχίατρος-Ψυχαναλυτής.
Μέχρι το 2012 και για έξι χρόνια ήταν πρόεδρος του «Κύκλου Τέχνη και Ψυχιατρική» της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρίας.
Με τη φωτογραφία ασχολείται εδώ και δεκαετίες.
Τα θέματα είναι παρμένα από μικρές επιφάνειες (κάποιων εκατοστών) φυσικών αντικειμένων, πέτρες, παλιά ξύλα, σκιές και φλοιούς δέντρων. Σημειώνουμε ότι δεν έχει γίνει με photoshop καμία επέμβαση, προσθήκη ή αλλαγή.
Κάθε φωτογραφία εκτυπώνεται σε πέντε αντίτυπα.

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

1988 - Άγιος Νικόλαος Κρήτης
1989 - Αθήνα, Gallery «Ζυγός»
1990 - Βερολίνο, Gallery “Golz Strasse 32”
1991 - Αθήνα, Gallery «Ζυγός»
1992 - Ιωάννινα, Gallery «Αμυμώνη»
2013 - Ομαδική, «Γκρι καφε», Πλ. Εξαρχείων, Αθήνα

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Περιοδικό "Soviet Foto", 1990
Περιοδικό «Ελληνική Φωτογραφία», 1991