August Sander

flyer εκδήλωσης
· Παρουσιάσεις Φωτογράφων · Λάρισα // Δημοσίευση: 10 Mar 2016

παρουσίαση / αφιέρωμα του φωτογράφου August Sander από τη Φωτογραφική Ομάδα fplus στο Μύλο του Παππά, στη Λάρισα

Στο πλαίσιο των εβδομαδιαίων συναντήσεων, η Φωτογραφική Ομάδα fplus, σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού και Επιστημών Δήμου Λαρισαίων διοργανώνει την Τρίτη, 15 Μαρτίου 2016 και ώρα 19:00, στο Μύλο του Παππά, (1ος όροφος) Γεωργιάδου 53 στη Λάρισα, μια παρουσίαση αφιερωμένη στον σπουδαίο Γερμανό φωτογράφο August Sander (1876 – 1964)

Την παρουσίαση επιμελείται ο Βάιος Καλαγιάς.


Ο August Sander γεννήθηκε στο Herdorf της Γερμανίας το 1876. Εργάστηκε ως ανθρακωρύχος και εκεί ήρθε σε επαφή για πρώτη φορά με τη φωτογραφία κάνοντας τον βοηθό σε ένα φωτογράφο που δούλευε στο ορυχείο. Με την οικονομική υποστήριξη του θείου του, αγόρασε φωτογραφικό εξοπλισμό και δημιούργησε το δικό του σκοτεινό θάλαμο. Τη στρατιωτική του θητεία (1897-1899) την έκανε ως βοηθός φωτογράφου και τα επόμενα χρόνια περιφέρεται σε όλη τη Γερμανία.

Το 1901, άρχισε να εργάζεται για ένα φωτογραφικό στούντιο στο Linz της Αυστρίας. Ένα χρόνο αργότερα έγινε συνέταιρος στο στούντιο και τη συνέχεια, το 1904, έγινε ο μοναδικός ιδιοκτήτη. Έφυγε από το Linz, στο τέλος του 1909 και δημιούργησε ένα νέο στούντιο στην Κολωνία. Στις αρχές της δεκαετίας του 1920, ο Sander εντάχθηκε στην «Ομάδα των Προοδευτικών Καλλιτεχνών» στην Κολωνία και άρχισε να δουλεύει πάνω στην τεκμηρίωση της σύγχρονης κοινωνίας μέσα από μια σειρά πορτρέτων. Το 1927, ο Sander και ο συγγραφέας Ludwig Mathar ταξίδεψαν μέσω της Σαρδηνίας για τρεις μήνες, όπου έβγαλε περίπου 500 φωτογραφίες. Το πρώτο του λεύκωμα «Το πρόσωπο του καιρού μας», κυκλοφόρησε το 1929 και είναι τμήμα της μνημειώδους δουλειάς «Άνθρωποι του 20ού αιώνα», μια σειρά από 60 πορτραίτα ανθρώπων, αντιπροσωπευτικών της περιόδου της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, από όλα τα κοινωνικά στρώματα, που ζούσαν στην περιοχή του Westerwald, κοντά στη γενέτειρά του. Το ναζιστικό καθεστώς, δεν έδειχνε να συμπαθεί το έργο του Sander και έτσι η προσωπική του ζωή ήταν αρκετά περιορισμένη. Ο γιος του, Erich, ο οποίος υπήρξε μέλος του Σοσιαλιστικού Εργατικού Κόμματος, συνελήφθη το 1934, καταδικάστηκε σε δεκαετή κάθειρξη και πέθανε στη φυλακή το 1944, λίγο πριν εκτίσει την ποινή του. Το 1936 επί ναζιστικού καθεστώτος, το λεύκωμα «Το πρόσωπο του καιρού μας» κατασχέθηκε κι οι φωτογραφικές πλάκες καταστράφηκαν, γιατί δεν αναδείκνυαν, ούτε φυσικά αποθέωναν, το «άρειο» πρότυπο ανθρώπου. Γύρω από 1942, κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου, έφυγε από την Κολωνία και μετακόμισε σε μια αγροτική περιοχή, επιτρέποντάς του έτσι να σώσει τα περισσότερα από τα αρνητικά του. Το στούντιο του καταστράφηκε στον βομβαρδισμό της Κολωνίας το 1944 και αργότερα, το 1946 μια φωτιά που έπιασε στο στούντιό του, κατέστρεψε περίπου 40.000 αρνητικά που είχαν σωθεί από την περίοδο του πολέμου. Έκτοτε έπαψε να φωτογραφίζει.

Πέθανε στην Κολονία στις 20 Απριλίου 1964 σε ηλικία 87 χρονών. Ο Sander ασχολήθηκε με το τοπίο, τη φύση, την αρχιτεκτονική, τη φωτογραφία δρόμου, αλλά είναι πιο γνωστός για τα πορτρέτα του, όπως αποδεικνύεται από τη ενότητα «Άνθρωποι του 20ού αιώνα» που αποτελεί μια μνημειώδη τυπολογική καταγραφή κάθε ανθρώπινου τύπου της περιοχής στην οποία ζούσε ο Sander.