Προβολή

αφίσα έκθεσης
· Εκθέσεις · Αθήνα // Δημοσίευση: 24 Νοε 2017

ατομική έκθεση φωτογραφίας του Άκη Δέτση στο Booze

Tο BOOZE σας προσκαλεί στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας του Άκη Δέτση με τίτλο «ΠΡΟΒΟΛΗ» το Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2017 στις 19:00. Στην έκθεση παρουσιάζεται υλικό από το ομότιτλο φωτογραφικό λεύκωμα που εκδόθηκε πρόσφατα.

«Απουσία: η θήκη της παρουσίας»

Νίκος Καρούζος

 

Σε ένα τέτοιο πρότζεκτ αναγνώρισης του κόσμου, το σώμα (ή καλύτερα η απουσία του σώματος) και τα αντικείμενα αποκτούν πρωταρχικό ρόλο. Το δέρμα είναι το πρώτο µας όριο και σημείο επαφής µε τον κόσµο, τα αντικείμενα όμως που µας περιβάλλουν καθημερινά και είναι σε θέση να γνωρίζουν τόσα πολλά για µας, είναι αυτά που µπορούν ανά-πάσα-στιγµή να εκτοξευθούν κατά πάνω µας µε τον πιο βίαιο τρόπο µόνο και µόνο για να µιµηθούν την παύση εκείνη που σκεπάζει την ανάµεσα µας απουσία.

Τούτο υπονοεί πως και η αναγκαιότητα και η ενδεχοµενικότητα, αυτοί οι δύο σταυροί της δυτικής σκέψης, εξαφανίζονται απ΄ αυτόν τον µετά-κρίσεως κόσµο του Δέτση. Ο κόσµος του είναι τώρα και για πάντα αναγκαία ενδεχοµενικός και ενδεχοµενικά αναγκαίος. Μεταξύ του «µην-όντας-ικανός-του-µην-είναι» που ορίζει το αίτηµα της αναγκαιότητας και του «όντας-ικανός-του-είναι» που ορίζει την ταλαντευόµενη ενδεχοµενικότητα όλα τα στοιχεία της φύσης αλλά κι όλα τα δημιουργήματα του ανθρώπου που παρουσιάζονται εδώ φαίνονται να χαίρονται µια αδιάβλητη πτώση ενώ πάνω τους επιπλέει κάτι σαν ένα κοσµικό φωτοστέφανο. Η µυστική εμπειρία αυτής της επώδυνης αφαιρετικής διαδικασίας αφήνει, τελικά, την αίσθηση του πρώτου φωτός µετά το βάσανο της αγρύπνιας.

Μάριος Σοφοκλέους

 

 

Χορηγοί επικοινωνίας

http://www.metadeftero.gr
http://fmag.gr/
https://www.ifocus.gr/


''Absence: the shell of presence''

Nikos Karouzos

 

Within such a project of world reconnaissance, the body (or better yet the absence of the body) and the objects acquire a leading role. The skin is our first boundary and contact point with the world, but the objects that surround us daily and are in a position to know so much about us are what can spring at us anytime in the most violent manner just in order to imitate that pause that covers the absence among us.

This implies that necessity and potentiality, those two cruxes of western thinking, disappear in this post-crisis world of Detsis. His world is now and forever necessarily potential and potentially necessary. Between the “not-being-able-of-not-being” dictated by the demand of necessity and the “being-able-of-being” that dictates the oscillating potentiality, all natural elements as well as all human creations presented here seem to be enjoying an unimpeachable fall, while something like a cosmic halo is hovering above them. The secret experience of this painful abstract process gives the impression of the first light after the torment of sleeplessness.

 

Marios Sofokleous

 

 

*** projection (noun): 1. an image or representation of an object formed on a surface from elsewhere; the action of forming such an image; the process of projecting an image on a film, slide, etc., on to a screen for viewing. 2. the drawing, especially on mathematical principles, of a map or plan of a surface, or of a two-dimensional diagram of a three-dimensional object; the representation of a spherical surface on a plane surface. 3. (geometry) the drawing of straight lines or rays (especially from a fixed point) through every point of a given figure, usually so as to intersect a surface and describe on it a new figure each point of which corresponds to a point of the original; also, the resulting figure. Μore generally: a representation of a figure on a surface according to a particular system of correspondence between its points and the points of the surface; an analogous operation performed in a space of different dimension. 4. (mathematics) a homomorphism that maps a vector space, etc., into a part of itself such that each element of the part is unchanged by the mapping. 5. the action of placing a thing or part so that it sticks or stands out, or projects beyond the general line or surface; the fact or condition of being so placed as to project; jutting out, extension. An object which projects or extends beyond the adjacent surface; a projecting part or thing. 6. the action of forecasting or estimating future events, based on current trends or data; an instance of this; a prediction, a forecast. 7. (theatre) the action of conveying a particular image or impression to others; the ability to impress one’s presence on others, or to communicate one’s character or personality; depiction, representation of (oneself or one’s attributes). 8. (psychology) the process of causing thoughts, ideas, or emotions to exist, or appear to exist, in the external world; an instance of this, a mental image visualized or regarded as a reality. 9. (psychology) the unconscious transfer of one’s desires or emotions to another person or some external object. 10. (psychology) spatial localization of a sensory impression.