Λεωφόρος ΝΑΤΟ

στήθος γυμνού άνδρα
· Εκθέσεις · Αθήνα // Δημοσίευση: 14 Νοε 2010

έκθεση φωτογραφίας του Δημήτρη Μιχαλάκη στην cheapart

Tο LIGHTROOM Projects παρουσιάζει την έκθεση του φωτογράφου Δημήτρη Μιχαλάκη με τίτλο «Λεωφόρος ΝΑΤΟ».
Μια δουλειά που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2004, διήρκησε πέντε χρόνια και αποτελεί το πρώτο ολοκληρωμένο project του φωτογράφου, τμήμα του οποίου θα εκτεθεί στην Cheapart από τις 11 - 25 Noεμβρίου 2010. Τον τίτλο τον «δανείστηκε» από το όνομα του δρόμου που οδηγεί στο παλιό Νατοϊκό στρατόπεδο του Ασπροπύργου, ο οποίος το 2003 μετονομάστηκε σε λεωφόρο Ειρήνης. Στο μυαλό όμως των κατοίκων αυτής της μεγάλης βιομηχανικής ζώνης που εκτείνεται από τα Άνω Λιόσια μέχρι την Ελευσίνα, δεν άλλαξε ποτέ.

Το στρατόπεδο ερήμωσε, τα χωράφια μετατράπηκαν σε άναρχες βιομηχανικές μονάδες, στις τρεις γλώσσες που ακούγονταν μέχρι και πριν 20 χρόνια (Ελληνικά- Αρβανίτικα- Τσιγγάνικα) προστέθηκαν αυτές των χιλιάδων οικονομικών μεταναστών και παλιννοστούντων προσφύγων και η Αττική Οδός έγινε το σύνορο με τον υπόλοιπο κόσμο που τρέχει ιλιγγιωδώς πάνω της. Και η στροφή του βλέμματος προς τον κόσμο αυτό της Λεωφόρου ΝΑΤΟ, είναι επικίνδυνη... Σε αυτόν τον κόσμο ο Δημήτρης Μιχαλάκης επιχειρεί να καταδυθεί για ακόμη μια φορά το καλοκαίρι του 2004, στην πιο ενήλικη επίσκεψή του. «Γεννήθηκα στην Ελευσίνα. Σε αυτόν τον τόπο ξεκίνησε να μας πηγαίνει η γιαγιά του γείτονά μου για εκδρομή. Ήμουν 7 ετών και με είχε φοβίσει, με τρόμαζε η ερημιά της».Και κάπως έτσι επιστρέφει παρέα με τη φωτογραφική του μηχανή, τη μπαταρία της οποίας θα φορτίσει αρκετές φορές από το ρεύμα που «έκλεβε» από τα καλώδια της ΔΕΗ η οικογένεια του Νώντα, του τσιγγάνου πατερφαμίλια που τον φιλοξένησε πολλά βράδια στα πέντε χρόνια που δούλεψε στην περιοχή.

«Είναι πολύ εύκολο να προκαλέσεις συγκίνηση παρουσιάζοντας τέτοιες εικόνες. Δεν με αφορά όμως αυτό. Για μένα είναι σημαντικό να δώσω μια αίσθηση, όχι να περιγράψω αλλά να «ψιθυρίσω» εξηγεί ο φωτογράφος και έτσι επιλέγει να παρουσιάσει εικόνες περισσότερο υπαινικτικές. «Αυτό που εύκολα αποκαλούμε «τσαντίρι» είναι το σπίτι κάποιου, είναι το δικό του σπίτι και όπως ο καθένας μας αγαπάει το σπίτι του έτσι κι αυτός αγαπά το δικό του. Θα το φτιάξει με σκουριασμένα καρφιά, θα το «ντύσει» με νάιλον κι ύστερα κι άλλο από πάνω για να το προστατεύσει. Και εκεί μέσα θα βάλει την οικογένειά του, τα παιδιά του, θα μαγειρέψει, θα κοιμηθεί...».

Δημήτρης Μιχαλάκης
O Δημήτρης Μιχαλάκης γεννήθηκε το 1977 στην Ελευσίνα. Το 2005 αποφοίτησε από τη Σχολή Φωτογραφίας «Focus» ενώ ήδη από το καλοκαίρι του 2004 ξεκίνησε, ύστερα από σεμινάρια φωτογραφίας , την πρώτη του φωτογραφική δουλειά με τίτλο “Λεωφόρος ΝΑΤΟ”.

Με την αποφοίτηση του από τη Σχολή ξεκίνησε τη συνεργασία του με την εφημερίδα “Καθημερινή” και το ένθετο Κυριακάτικο περιοδικό “Κ”. Από το Μάιο του 2009 συνεργάζεται και με το ένθετο περιοδικό της εφημερίδας “Ελευθεροτυπία”, “Ε”. Παράλληλα με τις επαγγελματικές του δραστηριότητες στην Ελλάδα, έχει ταξιδέψει σε χώρες όπως Ρωσία, Αλβανία, Σκόπια, Κόσοβο, Βοσνία, Αμπχαζία, Ρουμανία, Σερβία, Ουγγαρία, Τσεχία, Σλοβακία, Τουρκία, Αίγυπτος και Ουγκάντα. Δουλειές του βρίσκονται στην προσωπική του ιστοσελίδα www.dimitrismichalakis.com Το 2003 συμμετείχε στην ομαδική έκθεση με τίτλο «Κοντά» στο Ευρωκοινοβούλιο στις Βρυξέλλες. To 2005 πραγματοποίησε την πρώτη ατομική του έκθεση στο πλαίσιο του Μήνα Φωτογραφίας της Μπιενάλε στην Αθήνα. Το 2008 επελέγη η δουλειά που υλοποίησε στο Κόσοβο με τίτλο “Old School”, από το διεθνές πρακτορείο “Gamma” με σκοπό να εκτεθεί στο πλαίσιο της πολιτιστικής Ολυμπιάδας της Σεν Γιανγκ στην Κίνα. Mέρος της σειράς «Λεωφόρος ΝΑΤΟ» εκτέθηκε ατομικά στην Θεσσαλονίκη στα πλαίσια της Photobiennale 2010 που διοργανώνει το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Το LIGHTROOM Projects είναι το μόνο μετακινούμενο φωτογραφικό εγχείρημα κι ένα πρωτότυπο όχημα διάδοσης της Ελληνικής Φωτογραφίας ως σύγχρονη τέχνη. Ως μία συνεχώς εξελισσόμενη πρόταση στο χώρο της εικαστικής φωτογραφίας έχει κερδίσει το ανήσυχο κοινό παραμένοντας παράλληλα διαρκώς στο φως της δημοσιότητας. Το LIGHTROOM Projects διαλέγει καταξιωμένους και ανερχόμενους καλλιτέχνες και κατάλληλους εκθεσιακούς χώρους (SOUL, TAF/ The Art Foundation, Mουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Εlika Gallery, Cheap Art κ.α) με σκοπό τη διάδοση της φωτογραφίας έξω από τα αυστηρά όρια μιας έκθεσης. Ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2009 και έχει ήδη στο ενεργητικό του πολλά φωτογραφικά δρώμενα, έχοντας αναπτύξει μια βιωματική σχέση μεταξύ κοινού και καλλιτεχνικής πράξης.

Επιμέλεια έκθεσης: Ρενάτα Κωνσταντίνου / Lightroom projects.com
Kείμενο: Μαρινίκη Αλεβιζοπούλου