Κωνσταντίνος Τσιλιακός

πορτραίτο του φωτογράφου
· Συνεντεύξεις // Δημοσίευση: 23 Απρ 2013

συνέντευξη με τον Κωνσταντίνο Τσιλιακό

Με αφορμή το “The Daylight Portrait”, workshop από τη σχολή εικαστικών και φωτογραφικών σπουδών Όραμα, γνωρίζουμε τον Κωνσταντίνο Τσιλιακό, φωτογράφο μόδας με έδρα το Λονδίνο.

Η διαδικτυακή του παρουσία κερδίζει το ενδιαφέρον μας και ακολουθεί συνέντευξη στα πλαίσια μίας ευρύτερης γνωριμίας με το ελληνικό φωτογραφικό κοινό.

 

Για το κοινό που σε γνωρίζει πρώτη φορά, θα ήθελες να μας πεις λίγα λόγια για τον εαυτό σου;

Ονομάζομαι Κωνσταντίνος Τσιλιακός και γεννήθηκα στο Buffalo NY. Τα τελευταία χρόνια κατοικώ στο Λονδίνο διατηρώντας εκεί τη βάση για την δουλειά μου, ενώ πολύ συχνά βρίσκομαι στην Ελλάδα την οποία επιλέγω να προωθώ ως προορισμό. Συγκεκριμένα, οι μήνες από την άνοιξη μέχρι και το φθινόπωρο αποτελούν την καλύτερη περίοδο για φωτογραφήσεις με διεθνείς πελάτες.

Στα 17 πηγαίνεις για σπουδές στη Νέα Υόρκη. Μαθηματικά ή Φωτογραφία η πρώτη επιλογή; Ποια ήταν η αφορμή να επιλέξεις τις Φωτογραφικές σπουδές;

Τα πρώτα χρόνια ενώ βρίσκομαι στο Buffalo στην πολιτεία της Νέας Υόρκης επιλέγω τα Μαθηματικά, καθώς όμως διανύω τον τρίτο χρόνο σπουδών συνειδητοποιώ πως παρόλο το ενδιαφέρον μου για τον κλάδο, δεν νιώθω πως είναι κάτι που θα μπορούσα να κάνω 24 ώρες. Η συνέχεια είναι ανατρεπτική, αγοράζω μια μηχανή, ερωτεύομαι μια φωτορεπόρτερ που δούλευε στα club του Buffalo και ταυτόχρονα αποφασίζω να τα αφήσω όλα πίσω και να σπουδάσω φωτογραφία στην πόλη της Νέας Υόρκης.

Πως κατευθύνθηκες τελικά προς τη φωτογραφία μόδας και τη διαφήμιση;

Ξεκινώντας με τη φωτογραφία πήρα μαθήματα σε όλες τις σχολές στην Νέα Υόρκη:
ICP, School of Visual Art, Parson και NYU. Όπου είχε μάθημα που με ενδιέφερε θα πήγαινα. Στο τέλος με κέρδισε η μόδα. Μου άρεσε περισσότερο γιατί μπορούσα να ελέγχω και να στήνω αυτό που φωτογραφίζω και ο ανθρώπινος παράγοντας στην λήψη μου είναι σημαντικός μιας και είναι αυτό το στοιχείο που καθορίζει το ύφος μιας δουλειάς.

Αρκετοί συμφωνούν ότι η φωτογραφία μόδας είναι το state of the art της τεχνικής της φωτογραφίας, συμφωνείς;

Όχι, δεν θα υποστήριζα κάτι τέτοιο. Πιστεύω πως για κάθε τομέα της φωτογραφίας θα μπορούσαμε να το πούμε αυτό.

Μετά από παραμονή στη Ελλάδα, έδρα σου το Λονδίνο; Τυχαία ή επιλογή;

Κάθε άλλο παρά τυχαία επιλογή. Απέκτησα δυνατούς δεσμούς με το Λονδίνο μιας και είχα πρακτορείο που με αντιπροσώπευε εκεί από το 2004. Στην πορεία, η ροή της δουλειάς αυξήθηκε και πριν λίγα χρόνια μου πρότειναν πως θα ήταν καλύτερα να μένω εκεί. Έτσι λοιπόν πριν 3 χρόνια πήρα την απόφαση να μετακομίσω. Σύντομα συνειδητοποίησα πως αυτό που διαφοροποιεί τις συνεργασίες στο Λονδίνο δεν είναι πως τα χρήματα είναι περισσότερα αλλά ο τρόπος συνεργασίας είναι υποδειγματικός. Η φιλοσοφία πάνω στη δουλειά; Όλα είναι στην ώρα τους καθώς όλη την ημέρα ασχολούνται μόνο με τη δουλειά τους και υπάρχει μεγάλος σεβασμός σε όλους ανεξαρτήτως της θέσης που κατέχουν.

Ποιοι φωτογράφοι, δημιουργοί και άλλες τέχνες πιστεύεις ότι ασκούν επιρροή στη φωτογραφική σου έκφραση;

Φωτογράφοι όπως οι: Bruce Webber, Peter Linberg, Herb Ritts είναι μερικοί από εκείνους που θαυμάζω εδώ και χρόνια. Παράλληλα όλες οι τέχνες, ίσως άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο, μου έχουν ασκήσει επιρροή. Στόχος μου είναι να παρακολουθώ τα δρώμενα και να επισκέπτομαι όσο το δυνατόν περισσότερες εκθέσεις. Παρόλα αυτά, καθημερινά, άνθρωποι στο δρόμο μου δίνουν πολλές ιδέες απλά και μόνο παρατηρώντας τους.

Φωτογραφείς στον ελεύθερό σου χρόνο; Διατηρείς προσωπικά projects; Κατά πόσο υφίσταται μία αμφίδρομη διαδικασία ανταλλαγής ιδεών μεταξύ «προσωπικού» και «επαγγελματικού»;

Ναι, φωτογραφίζω όσο το δυνατόν περισσότερο και αυτό δεν σταμάτησε ποτέ από την μέρα που ξεκίνησα να φωτογραφίζω. Πάντα θα υπάρχει κάποιο project που θα δουλεύω. Πιστεύω ότι η εξέλιξη του κάθε φωτογράφου επιτυγχάνεται μέσω της τριβής στον προσωπικό του χρόνο και το αποτέλεσμα αυτής εκφράζεται ως εμπειρία την ώρα που φωτογραφίζει για έναν πελάτη.

Δουλεύεις με συγκεκριμένη ομάδα ατόμων; Θα ήθελες να τους παρουσιάσεις;

Συχνά ναι, δουλεύω με συγκεκριμένα άτομα. Εκτιμώ τους ανθρώπους με τους όποιους έχω καλή συνεργασία και συγκεκριμένα θα ήθελα να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Μαρία Ταχτσή για την πολυετή συνεργασία μας στην επεξεργασία εικόνας. Στον Γιάννη Τόμπρο για όλα τα χρόνια που συνεργαστήκαμε, αλλά και σε όλα τα καινούρια παιδιά που τώρα ενσωματώνονται στην ομάδα όπως ο Νίκος Φραγκούλης στα video και moving images.

Σε μία τυπική φωτογράφηση, τι θα βρίσκαμε στη φωτογραφική σου τσάντα;

2 μηχανές, 3 φακούς, 1 φωτόμετρο, 3-4 κάρτες, 1 εξωτερικό σκληρό δίσκο, 1-2 laptops, 2 card readers

Τεχνητό ή φυσικό φως;

Και τα δύο μιας και το καθένα έχει τη δική του ομορφιά. Να διευκρινίσω όμως πως το φυσικό φως, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, είναι μοναδικό! Δυσκολεύομαι να φωτογραφίσω με τεχνητό φως όταν βρίσκομαι στην Ελλάδα. Πραγματικά βλέπω τόσες δυνατότητες και παραλλαγές που θεωρώ ότι είναι κρίμα να χρησιμοποιήσω οτιδήποτε τεχνητό.

Photoshop και post-processing εν γένει, απαραίτητο ή συνοδευτικό;

Απαραίτητο μα παρόλα αυτά, κατά τη γνώμη μου, συχνά διαπιστώνουμε πως γίνεται λάθος χρήση. Η επεξεργασία εικόνας είναι ένα άλλο επάγγελμα και θα πρέπει να το ξεχωρίσουμε. Δεν αντικαθιστά την φωτογραφία αλλά τα δύο μαζί συνεργάζονται. Συχνά ακούω σχόλια τύπου ''θα το φτιάξω στο photoshop'' και το έχω πει και εγώ αλλά πιστεύω πως εάν υπάρχει τρόπος να το κάνουμε φωτογραφικά πρέπει να γίνει έτσι. Το photoshop θα βοηθήσει εκεί που η φωτογραφία δεν θα μπορεί.

Δουλεύεις επάνω σε κάτι συγκεκριμένο την περίοδο αυτή; Υπάρχουν σχέδια για το μέλλον;

Αυτά με τα οποία δουλεύω τελευταία είναι η δημιουργία των moving images από video και παράλληλα φωτογραφικές δουλειές που μέσα στην ημέρα πρέπει να γίνει και το αντίστοιχο τους video.  Έχω μικρή εμπειρία στο video, μα πιστεύω πως είναι κάτι που μπορεί να έρθει πολύ κοντά στην φωτογραφία και για το λόγο αυτό προσπαθώ να το εντάξω στις φωτογραφήσεις μου.

Δηλώνεις ένα ενδιαφέρον για τις «Κινούμενες εικόνες» και το video, τι σε ελκύει;

Εδώ και αρκετά χρόνια ασχολούμαι με moving images (κινούμενες εικόνες- stop motion) και πρόσφατα όπως προανέφερα με το video. Η έντονη παρουσία του internet στη ζωή μας έχει δημιουργήσει την ανάγκη για ''ελαφριά'' αρχεία. Αυτό αντιπροσωπεύουν οι κινούμενες εικόνες (αναφέρονται συχνά και ως stop motion). Αρχεία που δεν είναι ακριβώς video, δεν είναι φωτογραφία, είναι μια ενδιάμεση κατηγορία, ελαφριά αρχεία που θα ''ανέβουν'' και θα ''παίξουν'' γρήγορα στο internet ενώ ταυτόχρονα θα δώσουν άμεσα ό,τι μήνυμα θέλουμε να περάσουμε.

Σε λίγες μέρες διοργανώνεται ένα workshop υπό την καθοδήγηση σου σχετικά με την φωτογράφηση πορτραίτου με φυσικό φωτισμό. Θα ήθελες να μας πεις λίγα λόγια για αυτό; Πόσο σημαντικά πιστεύεις ότι είναι τέτοια workshops στον το ελληνικό χώρο;

Από την πρώτη στιγμή που το Όραμα μου ζήτησε να συνεργαστούμε, ήθελα να μιλήσω για το daylight. Ελλάδα και φυσικό φως, άμεσα συνυφασμένα. Πολύ σημαντικό λοιπόν αυτό το workshop να γίνεται εδώ. Δύο ημέρες σίγουρα δεν φτάνουν για να μιλήσουμε για το daylight αλλά πιστεύω ότι θα γίνει μια πολύ καλή αρχή. Θα δούμε direct light, backlight, reflections, συνεργασία όλων των παραπάνω και πολλά άλλα. Θα δούμε τον τρόπο που το φως αλλάζει μέσα στην ημέρα και πώς το περιβάλλον επιδρά. Πιστεύω πως θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον ανεξάρτητα των φωτογραφικών γνώσεων. Μέσα σε αυτές τις δύο μέρες θα φωτογραφήσουμε όλοι μαζί, θα λύσουμε απορίες και με την συνεργασία όλων θα δούμε όσες περισσότερες πλευρές του daylight μπορούμε.

Τι θα συμβουλές θα δίνατε στους νέους φωτογράφους που θέλουν να ασχοληθούν επαγγελματικά με την φωτογραφία;

Θα ήθελα να μεταφέρω αυτό που μας έδωσε ως συμβουλή σε ένα σεμινάριο στην Νέα Υόρκη ο Raymon Mayers, ο οποίος κατά την γνώμη μου είναι ένας από τους πλέον αξιόλογους style life φωτογράφους:
«Όταν βλέπετε μια φωτογραφία που δεν σας αρέσει είναι η σειρά σας να έρθετε να την κάνετε καλύτερη.»

Σας ευχαριστούμε θερμά για το χρόνο σας

Εγώ ευχαριστώ και εύχομαι ο κόσμος που θα έρθει να δει την ποικιλομορφία και τις απεριόριστες δυνατότητες του φυσικού φωτός, ειδικά στην πανέμορφη χώρα μας!

 

κάποιες φωτογραφίες έχουν χαρακτηριστεί ως "moderate safety level" από το flickr, εάν έχετε λογαριασμό στο flickr μπορείτε να τις δείτε εδώ https://www.flickr.com/photos/fmag/albums/72157633317170527/with/8678122...