Athens Photo Festival 2016

γυναίκα πεσμένη στο έδαφος με το κεφάλι να ακουμπάει σε μία ανοιχτή βαλίτσα
· το fmag ήταν εκεί // Δημοσίευση: 13 Ιουν 2016

το fmag στα εγκαίνια του Athens Photo Festival 2016, στο Μουσείο Μπενάκη

Με τη συμμετοχή 85 καλλιτεχνών από 35 χώρες ξεκίνησε την Πέμπτη 9 Ιουνίου -και θα διαρκέσει έως τον Ιούλιο-, το Athens Photo Festival 2016.

Η θεματική της φετινής διοργάνωσης, υπό τον γενικό τίτλο [Mis/Dis]Placed, προτείνει μια περιήγηση σε οπτικές μορφοποιήσεις και αφηγήσεις που ερμηνεύουν, αναπαριστούν και τεκμηριώνουν τις θέσεις και τις αντιθέσεις του σύγχρονου κόσμου, όπως αυτές διαμορφώνονται μέσα από κοινωνικά, πολιτικά, υπαρξιακά και πολιτισμικά φορτισμένες καταστάσεις.

Με σημείο εκκίνησης το Μουσείο Μπενάκη όπου φιλοξενείται και φέτος το κεντρικό πρόγραμμα, οι εκθέσεις θα επεκταθούν και σε άλλους χώρους του ευρύτερου αστικού κέντρου της Αθήνας, καθώς και σε εικονικούς διαδικτυακούς τόπους, διασταυρώνοντας φωτογραφικά έργα, βίντεο, αρχειακό υλικό και φωτογραφικά βιβλία.

εκθεσιακός χώρος APhF:16

ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ & ΕΚΘΕΣΕΙΣ

UNSTABLE FIELDS

Maxim Dondyuk (UA), Nick Hannes (BE), Martin Kollar (SK), Δημήτρης Μιχαλάκης (GR), Pietro Paolini (IT), Emine Gozde Sevim (TK), Issa Touma (SY) / Paradox (NL), Πάνος Τσαγκάρης (GR), Απόστολος Ζερδεβάς (GR)

Tα «ασταθή πεδία» αναφέρονται στην ιδέα της ρευστότητας και των συνεχών ανακατατάξεων σε μια περιοχή ή σε μια κατάσταση. Τα αισθήματα της αβεβαιότητας και της ανασφάλειας που επηρεάζουν όπως ποτέ άλλοτε την κοινωνία και την ατομική ζωή από κάθε άποψη, εικονοποιούνται με διαφορετικούς τρόπους από τους φωτογράφους που συμμετέχουν.Ο χειμώνας του 2014 που άλλαξε την Ουκρανία,η καθημερινότητα της Βενεζουέλας σε μια ευαίσθητη στιγμή για το δημοκρατικό μέλλον της, οι ακτές της Μεσογείου σε εικόνες μιλούν για την κρίση στην Ελλάδα, την Αραβική Άνοιξη, τις βάρκες με τους πρόσφυγες, τους πολέμους στη Λιβύη, τη Συρία και τη Γάζα.

εκθεσιακός χώρος APhF:16

REFUGEES ROUTES

Leila Alaoui (FR/MA), Isabelle Arvers (FR), Miia Autio (FI), Andrea Gjestvang (NO), Samuel Gratacap (FR), Sam Ivin (UK), Sofie Amalie Klougart (DK), Δημήτρης Κοιλαλούς (GR), Γιώργος Μουτάφης (GR), Mυρώ Παπαδοπούλου (GR), Nίκος Πηλός (GR), Aida Silvestri (UK)

εκθεσιακός χώρος APhF:16

Στη συγκεκριμένη ενότητα καταγράφονται οι εμπειρίες των υποσαχάρειων προσφύγων στον καταυλισμό Choucha και στις μετακινήσεις του, οι «διευκολυντές μετανάστευσης» στη Σμύρνη και η παραοικονομία εις βάρος τους, η Ελλάδα στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος, η άφιξη και οι διαδρομές μέχρι τα σύνορα, η παραμονή στην Κω και στην Ειδομένη, ο αποκλεισμός στην ιταλική πόλη Pozzallo, η «Ζούγκλα» στο Καλαί, οι διαδρομές από την Ερυθραία στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι γηγενείς της Ρουάντα στις ευρωπαϊκές χώρες, ο επαναπατρισμός εφήβων από τη Νορβηγία, αλλά και η απώλεια ταυτότητας που βιώνουν πολλοί από εκείνους που ζητούν άσυλο.

 

EXTREME ANTITHESIS // Επιμέλεια: Νατάσσα Μαρκίδου

Andrea & Magda (FR), Philip Cheung (CA), Κώστας Καψιάνης (GR), Aleksey Kondratyev (US/KG), Laurent Kronental (FR), Julien Lombardi (FR), Μαρίνος Τσαγκάράκης (GR).

Οι φωτογραφικές ενότητες που περιλαμβάνονται σε αυτή την έκθεση αναδεικνύουν μέσω των συγκεκριμένων τόπων την καθημερινή αναμέτρηση της τοπικής κουλτούρας με την παγκόσμια οικονομία, καθώς και την αδυναμία αφομοίωσης του παρελθόντος στο σύγχρονο περιβάλλον.

εκθεσιακός χώρος APhF:16

METAPHORS // Επιμέλεια: Κωστής Αντωνιάδης

Roger Ballen (SA), Alvaro Deprit (ES), Alexander Mendelevich (IL), Charlie Simokaitis (US), Paul Thulin (US), Margot Wallard (FR), Marta Zgierska (PL)

Μια πρόκληση να προσπαθήσουμε να δούμε πίσω από την απεικόνιση, να βρούμε ένα διαφορετικό νόημα, μια φράση που πιθανώς θα μας εξηγήσει τον κόσμο ή την ίδια τη ζωή. Aλλόκοτα πρόσωπα, μάσκες και τελετουργίες, η μετάφραση σε απτές εικόνες της εμπειρίας που βιώνει ένα κορίτσι καθώς χάνει σταδιακά την όρασή του, η φωτογραφική μηχανή ως ασπίδα απέναντι στον πόνο της απώλειας του αδελφού, ένα σύμπλεγμα αναπαραστάσεων μέσα από το οποίο αναλύεται η εγγύτητα του θανάτου μετά από ένα σοβαρό αυτοκινητιστικό ατύχημα, αντικείμενα, σκιές, γδαρμένοι τοίχοι και τσακισμένοι κορμοί δέντρων για την πατρογονική γη, τοποθεσίες και στιγμιότυπα σε μια χώρα που ισορροπεί μεταξύ της πραγματικότητας και φαντασίας.

εκθεσιακός χώρος APhF:16

εκθεσιακός χώρος APhF:16

LIFE TRACKS // Επιμέλεια: Δημοσθένης Αγραφιώτης

Yoann Cimier (FR), Karolin Klüppel (DE), Alvaro Laiz (ES), Namsa Leuba (CH), Polixeni Papapetrou (AU), Klaus Pichler (AT), Laurence Rasti (CH), Danilla Tkachenko (RU), Miriam Stanke (DE), Sanne De Wilde (BE)

Όταν σε ένα εκθεσιακό χώρο συναντάς οκτώ διαφορετικούς δημιουργούς με διαφορετικές αφετηρίες, εμπειρίες και οπτική και όλα αυτά εκφραζόμενα όπως είναι λογικό μέσα από την ξεχωριστή τεχνοτροπία του καθενός,τότε δεν μπορείς να νιώσεις ότι βρίσκεσαι σε ένα σταυροδόμι όπου βλέπεις δρόμους να ξεκινούν φαινομενικά ανεξάρτητα, στην συνέχεια να συγκλίνουν, να προχωρούν παράλληλα ή και να τέμνονται μέχρι την εντύπωση ότι ο ένας «εμποδίζει» τον άλλον, ακριβώς όπως και οι ποικίλλες θεματολογίες των δημιουργών, από την νομαδική ζωή και τις ινδικές εθνοτικές κάστες μέχρι το περιθώριο της Άπω Ανατολής και τις ιδιαιτερότητες της κινέζικης κουλτούρας όπως αυτή αποτυπώνεται στις κοινωνικές λειτουργίες της. Ένας κόσμος που τοπικές συνήθειες και εκφράσεις βρίσκουν μεταξύ τους συμβατά και ασύμβατα στοχεία, ακόμη και αυτά που δείχνουν ξένα, να συθέτουν αυτό που συνειδητοποιείς ότι ποτέ δεν θα ήθελες να μεταλλαχθεί στο ένα και απαράλλαχτο ίσιο και όμοιο πεδίο.

εκθεσιακός χώρος APhF:16

ZONES OF ERROR AND DECAY // Επιμέλεια: Θανάσης Μουτσόπουλος

Mathieu Asselin (FR), Carlos Ayesta and Guillaume Bression (FR), Alejandro Chaskielberg (AR), Catherine Leutenegger (CH), Kai Loeffelbein (DE), Kazuma Obara (JP)

Από το Τσερνόμπιλ μέχρι την Φουκουσίμα. Από τροπικά δάση που καταστρέφονται μέχρι την καταστροφή μέσω «προϊόντων» τύπου Μονσάντο που μετά το χωράφι απειλούν να φέρουν την καταστροφή μέχρι τον μικρό οικιακό μας κήπο. Και κάπου ανάμεσα, αλλά καθόλου λiγότερο σημαντικά, τόποι και ζωές κατεστραμμένες, ή, αν όχι ακόμη, υπό καταστροφή. Κάποιοι πρέπει να είναι αυτοί που θα τα καταγράψουν αυτά και πέρα από το χαρτί υπάρχει το καλύτερο των χίλιων λέξεων, η εικόνα. ή γιατί δεν μπορούμε να λέμε πλέον ''δεν ξέραμε''.

 

ΤΟΠΟΙ ΜΝΗΜΗΣ // Επιμέλεια: Πηνελόπη Πετσίνη

Άρτεμις Αλκαλάη, Νικόλας Βεντουράκης, Στέργιος Καράβατος, Viktor Koen, Νίκος Μάρκου, Φώτης Μηλιώνης, Φανή Μπήτου, Νίκος Παναγιωτόπουλος, Αβραάμ Παυλίδης, Πάρις Πετρίδης, Σίμος Σαλτιέλ, Παύλος Φυσάκης, Ηώ Χαβιαρά, Πάσκουα Βοργιά

Νίκος Παναγιωτόπουλος, Αβραάμ Παυλίδης, APhF:16

Παρουσιάζεται μια σειρά από πρόσφατα έργα της σύγχρονης ελληνικής φωτογραφίας, που πραγματεύονται το ζήτημα της συλλογικής ιστορικής μνήμης, αλλά και την αμφίσημη συμβίωσή της με τη λήθη. Είτε καταγράφοντας τόπους όπου έλαβαν χώρα δραματικά γεγονότα της ελληνικής ιστορίας, είτε εστιάζοντας στα πρόσωπα και ενσωματώνοντας προσωπικές αφηγήσεις, τα έργα αυτά επιστρατεύουν την έννοια της μνήμης, όχι μόνο ως ένα μέσο σύνδεσής μας με το παρελθόν, αλλά και ως ένα μέσο αναπαράστασης, που σχετίζεται και διαμορφώνει το παρόν.

 

ΝΕΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ 2016 //Επιμέλεια: Μανόλης Μωρεσόπουλος

Μαρία Αντωνιάδου, Θάλεια Γαλανοπούλου, Γιάννης Ζινδριλής, Έλενα Κολλάτου και Λεωνίδας Τούμπανος, Χλόη Κριθαρά-Devienne, Μάρι Μασουρίδου, Μαρία Μαυροπούλου, Θοδωρής Παπαδάκης, Γιάννης Παπανίκος, Δημήτρης Σακαλάκης, Ορέστης Σεφέρογλου, Alexei Siozov, Άρτεμις Σκεύα, Παύλος Σταματιάδης, Κατερίνα Τσακίρη

Η έκθεση Νέοι Έλληνες Φωτογράφοι από το 1987 επιχειρεί να συμβάλλει εποικοδομητικά στην προσπάθεια των νέων καλλιτεχνών για πρόσβαση στον εικαστικό χώρο και να αναδείξει την τρέχουσα φωτογραφική παραγωγή των νέων Ελλήνων δημιουργών.

Οι φωτογραφικές εργασίες που παρουσιάζονται επιλέχτηκαν μέσα από ένα σύνολο περισσοτέρων των 800 προτάσεων. Ετερόκλητα στοιχεία και πολλαπλές προσεγγίσεις διασταυρώνονται, αντανακλώντας τη «δροσιά» της νέας οπτικής.

εκθεσιακός χώρος APhF:16

Φωτογραφίες κάλυψης εκδήλωσης: Ράνια Ζαννιά