έκθεση φωτογραφίας στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Η έκθεση, που επιμελούνται ο Βαγγέλης Ιωακειμίδης και η Αλίκη Τσιρλιάγκου, αποτελεί την πρώτη από τρεις εκθέσεις που αναφέρονται στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Θα ακολουθήσουν το Μέρος Β’, Από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι τη Μεταπολίτευση (Μάρτιος-Απρίλιος 2013) και το Μέρος Γ’, Από τη Μεταπολίτευση μέχρι Σήμερα (Μάιος-Ιούνιος 2013).
Το σύνολο των τριών εκθέσεων εντάσσονται στον κύκλο του Μουσείου «Ματιές στην πόλη», ανήκουν στο Παράλληλο Πρόγραμμα της PhotoBiennale και αποτελούν τη συμβολή του ΜΦΘ στον εορτασμό των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης.
Στόχος αυτών των εκθέσεων δεν είναι η εικονογράφηση των ιστορικών γεγονότων που εκτυλίχθηκαν στη διάρκεια ενός αιώνα, παρόλο που περιλαμβάνουν πολλά από αυτά, αλλά η ανάδειξη των θεματικών που προσέλκυσαν το ενδιαφέρον των φωτογράφων – επωνύμων και ανωνύμων – της κάθε περιόδου. Φωτογραφία δρόμου, φωτορεπορτάζ της εποχής που δημοσιευόταν στον ελληνικό και διεθνή τύπο, εικόνες στούντιο, καρτ ποστάλ, οπτικοακουστικό υλικό, συνθέτουν μια δική τους ιστορία, παράλληλη με αυτή των γνωστών αφηγημάτων, αλλά όχι ταυτόσημη.
Το πρώτο μέρος της έκθεσης «Πέρα από την ιστορία: Η Θεσσαλονίκη μέσα από τη φωτογραφία», επιχειρεί να μας μεταφέρει μέσα από 500 έργα, το κλίμα της πόλης από την Απελευθέρωση μέχρι το Μεσοπόλεμο.
Στο εισαγωγικό κομμάτι της έκθεσης ο θεατής μπορεί να δει ορισμένες φωτογραφίες της Οθωμανικής Θεσσαλονίκης πριν την απελευθέρωση, ενδεικτικές της πολυπολιτισμικότητας της περιόδου.
Στην ενότητα «Ο Αχός του Πολέμου» οι εικόνες μας περιγράφουν μια πόλη σε συνεχή αναβρασμό, λίγο πριν από μία σύρραξη ή στο κατώφλι της επόμενης, δίνοντάς μας παράλληλα στοιχεία της καθημερινής ζωής των στρατιωτών. Η έλευση στρατευμάτων από την εποχή της απελευθέρωσης μέχρι και το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου μετατρέπουν για πολλά χρόνια την πόλη σε ένα απέραντο στρατόπεδο. Από εδώ περνούν Ιταλοί, Γάλλοι, Άγγλοι, Σέρβοι, Ρώσοι, Βούλγαροι, Σενεγαλέζοι, Ινδοί, Ινδοκινέζοι. Δεν παρακολουθούμε σκηνές πολέμου – βρισκόμαστε πάντα στο περιθώριο από κάτι που έγινε ή πρόκειται να γίνει.
Η δεύτερη ενότητα, «Η Βοή της Πυρκαγιάς», αναφέρεται στην μεγάλη πυρκαγιά του 1917, η οποία άλλαξε ολοκληρωτικά τη μορφή της πόλης, καταστρέφοντας ολοσχερώς ένα μεγάλο μέρος της αρχιτεκτονικής της κληρονομιάς.
Η τρίτη ενότητα, που αποτελεί και το κύριο μέρος της έκθεσης, είναι «Ο Ήχος της Πόλης». Οικογένειες, εικόνες στο στούντιο φωτογράφων, κτίρια-σύμβολα και γειτονιές της Θεσσαλονίκης, αστοί, ξεριζωμένοι πρόσφυγες, σκηνές από γάμους και κηδείες, κατασκηνώσεις και σχολεία, περίπατοι φιλενάδων που βγαίνουν βόλτα, άνδρες με κοστούμια σε ταβέρνες, κτίρια-σύμβολα και γειτονιές της, αναβιώνουν τις μικρές ιστορίες μιας πόλης πολύ ζωντανής.
Τέλος, η έκθεση περιλαμβάνει σε διακριτό τμήμα επιλεγμένη βιβλιογραφία και οπτικοακουστικό υλικό για τη Θεσσαλονίκη, τα οποία θα εμπλουτίζονται σε όλη τη διάρκεια των εκθέσεων.
Τα ντοκιμαντέρ ιστορικού χαρακτήρα από το αρχείο της ΕΡΤ «Η ΕΤ-1 σε όλη την Ελλάδα – Θεσσαλονίκη, ημέρες απελευθέρωσης», «Αναζητώντας τη χαμένη εικόνα – εικόνες Βαλκανικών Πολέμων», «Παρασκήνιο – Θεσσαλονίκη Σταυροδρόμι του 20ου αιώνα», αναφέρονται στις κυριότερες στιγμές της νεότερης και σύγχρονης ιστορίας της συμπρωτεύουσας των τελευταίων 100 χρόνων.
Η νεότερη ιστορία της πόλης, αυτή τη φορά όπως απαθανατίστηκε από τον κινηματογραφικό φακό στις δύο πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, παρουσιάζεται μέσα από το ντοκιμαντέρ «Η ΕΤ στη Βόρειο Ελλάδα – Η Θεσσαλονίκη ποζάρει».
Επιπλέον, προβάλλονται φιλμ σχετικά με την ιστορία της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης από την έναρξη της το 1927 («Η ΕΡΤ στη Βόρειο Ελλάδα – Από την ιστορία της ΔΕΘ»), τη βιομηχανία στις αρχές του 20ου αιώνα και τα έργα που πυροδότησαν την ανάπτυξή της («Αμήχανη Βιομηχανία – Θεσσαλονίκη»), καθώς και δύο ιδιαίτερα αφιερώματα με ιστορικά στοιχεία για την παρουσία και την προσφορά των Ισπανών Εβραίων στη Θεσσαλονίκη («Παρασκήνιο- 500 χρόνια των Ισπανών Εβραίων στη Θεσσαλονίκη»), όπως και για τις διεθνείς νεκροπόλεις της πόλης («Η Ετ-1 σε όλη την Ελλάδα – Extra Muros»).
Τέλος, προβάλλεται το φιλμ «Exile» (Εξορία) από το αρχείο του Musée Albert-Kahn.
Το υλικό της έκθεσης έχει αντληθεί από τα αρχεία του Μουσείου Φωτογραφίας, όπως επίσης και από τους παρακάτω οργανισμούς και ιδιώτες, τους οποίους το Μουσείο ευχαριστεί για τη συμβολή τους στην πραγματοποίηση της έκθεσης: Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης, Φωτογραφικό αρχείο, Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (Φ.Α. ΕΛΙΑ- ΜΙΕΤ), Γενικά Αρχεία του Κράτους-Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας, Μουσείο-Αρχείο της ΕΡΤ, Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, Musée Albert-Kahn-Département des Hauts-de-Seine, George Eastman House-International Museum of Photography and Film, καθώς και από τους συλλέκτες Γιάννη Μέγα, Άγγελο Παπαϊωάννου, Άρη Παπατζήκα, Α.&Λ. Χαΐτογλου και από τις οικογένειες Καλφαγιάν, Κονταξιάν, Πισκουλιάν και τον Δημήτριο Ανυπαρίδη.
Έως το 1915 παρουσιάζονται έργα από: Baubin Albert, De Boe-Contaldi G., Ferdinand A., Gamlieh J., Laflotte N., La Macédoine, Pallamari Eugen, Wiesinger Julius, Zepdji Paul, Αλή Σαμή μπέης, Αργυριάδης Α.Π., «Ο Απέλλης», Θεοδωρίδης Περικλής, Καραμπελίδης Χρήστος, Καρκανιάς Σ., Λιόντα Αδελφοί, Μανάκια Αφοι., Νικολαΐδης Κωνσταντίνος, Παπαδάκης Γεώργιος, Φιλόπουλος Αρ., Χατζέλης Μιχάλης κ.ά.
Μετά των 1915 παρουσιάζονται έργα από ανώνυμους φωτογράφους, από τα φωτογραφικά στούντιο και πλανόδιους φωτογράφους: Φωτο-Μισέλ, Ντόρα Αχειλλά, Δινόπουλος, Φωτο-Τζάρος, Φωτο-Ελεκτρίκ, Φωτο-Κούνιο, Φωτο-Κωφίδης, Φωτο-Μιμόζα Ν. Μαλλιαρός-Ι. Κουριώτης, Φωτο-Μελανίδης, Δάρειος Μεναχέμ, Γ. Νικολαΐδης, Χ. Ασημακόπουλος, Α. Βαφιαδάκης, Φωτο-Αλάμπρα κ.ά., από τους «επώνυμους» φωτογράφους: Nelly’s, Γ. Λυκίδης, F. Boissonnas, L. Hine (Photo League Lewis Hine Memorial Committee; ex-collection of Corydon Hine), L. Busy / A.Leon / S. Passet (Archives de la planète- Musée Albert-Kahn), καθώς και από τα: Πρακτορείο R. Viollet, Φωτογραφικό τμήμα της Στρατιάς της Ανατολής, Φωτογραφικό τμήμα του Αγγλικού Στρατού.
Ακολουθούν τα βιογραφικά των επιμελητών και ενδεικτική παρουσίαση των πηγών από τις οποίες αντλήθηκε το υλικό της έκθεσης
Βαγγέλης Ιωακειμίδης (γεν.1962)
Σπούδασε Φωτογραφία στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού VIII (Paris VIII, Etudes Cinemat et Audiovisuelles). Παρακολούθησε μεταπτυχιακούς κύκλους σπουδών στον τομέα της Οικονομίας του Πολιτισμού και στον Πολιτισμό και Νέες Τεχνολογίες στα Πανεπιστήμια Leonard de Vinci-Nanterre και στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου αντίστοιχα. Εργάστηκε ως επιμελητής, διευθυντής παραγωγής και διευθυντής έκδοσης σε εκδοτικούς οίκους και διεθνή περιοδικά. Έχει επιμεληθεί περισσότερες από διακόσιες εκθέσεις και εκδόσεις σε συνεργασία με ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, όπως το αφιέρωμα Όψεις της ελληνικής φωτογραφίας από το 1850 έως σήμερα (1998) στη Νίκαια της Γαλλίας, τις εκθέσεις Το Πνεύμα της Θρησκείας, της Οικογένειας και της Παγκοσμιοποίησης (2001-2003), Περιοχές-Κοινότητες (2000), Bernard Plossu. Η ποίηση της περιπλάνησης 1963-2006 (2007-2008), Philip Tsiaras. The Supereal-Εξωπραγματικό 1971-2009 (2009) κ.ά.
Αλίκη Τσιρλιάγκου (γεν.1982)
Σπούδασε Σύγχρονη Τέχνη στο Λονδίνο (University of Manchester/Sotheby's Institute of Art). Έχει συνεργαστεί με το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, τη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στα πλαίσια της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Biennale:3/Παλιές Διασταυρώσεις- Make it new). Eπίσης, έχει διατελέσει υπεύθυνη εικαστικού προγραμματισμού του «Θεσσαλονίκη Αλλιώς».
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Το ΜΦΘ είναι το μοναδικό κρατικό μουσείο για τη φωτογραφία στην Ελλάδα υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων, Πολιτισμού & Αθλητισμού (Γενική Γραμματεία Πολιτισμού). Θεσμοθετήθηκε το 1997. Στο πλαίσιο της αποστολής του στοχεύει σε δράσεις τοπικής, εθνικής και διεθνούς εμβέλειας: Με το σχεδιασμό και τη διοργάνωση εκθεσιακών κύκλων, με τη συγκρότηση αρχείων και συλλογών, με την έκδοση βιβλίων, καταλόγων και ενημερωτικών εντύπων και με την οργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, με τη διεξαγωγή της PhotoΒiennale –που αποτελεί μετεξέλιξη της διεθνούς Φωτογραφικής Συγκυρίας– αλλά και τον εμπλουτισμό της πλατφόρμας διαλόγου, με αξιολογήσεις φωτογραφικών προτάσεων (portfolio reviews), την καθιέρωση βραβείων και τη διοργάνωση ημερίδων, με την πραγματοποίηση παράλληλων εκδηλώσεων και τη συνεργασία με άλλους φορείς, αλλά και με τη δημιουργία ενός τόπου συνάντησης, μέσω των συναντήσεων της σειράς «Λέξεις και Εικόνες».
www.thmphoto.gr
Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης
Το Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης είναι ένα ερευνητικό ίδρυμα που ειδικεύεται στη συστηματική ενασχόληση με την ιστορία της πόλης. Ιδρύθηκε το 1983 και υπάγεται στη Διεύθυνση Βιβλιοθηκών της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού και Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης. Στα 29 χρόνια λειτουργίας του έχει αναπτύξει δράση σε διάφορους τομείς με κύριο σκοπό τον εντοπισμό, απόκτηση, συντήρηση και ανάδειξη ιστορικών Αρχείων, που συμβάλουν στην έρευνα και καταγραφή της ιστορίας της πόλης. Για να εκπληρώσει τους στόχους του έχει δημιουργήσει ειδική βιβλιοθήκη και δέχεται καθημερινά ερευνητές της ιστορίας, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να εντρυφήσουν, εκτός της ειδικής βιβλιοθήκης και του Δημοτικού Αρχείου της πόλης, σε ιδιωτικές συλλογές εγγράφων, συλλογές φωτογραφιών, καρτ-ποστάλ, και χαρτών.
www.thessaloniki.gr
ΕΡΤ
Η ΕΡΤ, ως ο πρώτος ραδιοτηλεοπτικός σταθμός στην Ελλάδα, έχει τη μοναδικότητα του τηλεοπτικού και ραδιοφωνικού προγράμματος από την ίδρυση της μέχρι το 1989. Σκοπός της Διεύθυνσης Μουσείου Αρχείου της ΕΡΤ, είναι να διασώσει, να διαφυλάξει, να ψηφιοποιήσει και να τεκμηριώσει την πολιτιστική κληρονομιά, ώστε να μπορεί ο κάθε έλληνας πολίτης να την γνωρίσει. Το Αρχείο της ΕΡΤ έχει αναπτύξει μια δομημένη πολιτική, βασισμένη σε ευρωπαϊκά πρότυπα αρχειονομίας, η οποία ευθυγραμμίζει τις ετερογενείς συλλογές που υπάρχουν και με την ανάλογη ψηφιακή διαχείριση των μεταδεδομένων, ενθαρρύνει την εξερεύνηση της ραδιοτηλεοπτικής πολιτισμικής ιστορίας και κυρίως την ιστορία της Ελληνικής Τηλεόρασης.
www.ert.gr, www.ert-archives.gr
Φωτογραφικό Αρχείο ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ
(Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης)
Το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ περιλαμβάνει περίπου 500.000 φωτογραφίες ελληνικού κυρίως ενδιαφέροντος. Η συλλογή εκτείνεται χρονικά από τα μέσα του 19ου και μέχρι το τέλος του 20ού αιώνα. Οι φωτογραφίες προέρχονται κατά κύριο λόγο από δωρεές οικογενειακών αρχείων, αρχείων φωτογράφων, ή αγορές. Η πρόσβαση στις συλλογές του Αρχείου είναι ελεύθερη σε κάθε μελετητή. Ωστόσο υπάρχει δυνατότητα αναζήτησης τεκμηρίων από τον ιστότοπο του ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ στον οποίο έχουν αναρτηθεί 100.000 ψηφιακές εικόνες με την αντίστοιχη τεκμηρίωσή τους
www.elia.org.gr, www.miet.gr
Γενικά Αρχεία του Κράτους
Τα Γενικά Αρχεία του Κράτους διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στους τομείς της ιστορικής έρευνας, της πολιτιστικής δράσης, της διοικητικής πληροφόρησης και της εξυπηρέτησης του πολίτη. Κύριοι στόχοι είναι η εποπτεία, διάσωση, συγκέντρωση, συντήρηση, καταγραφή, μικροφωτογράφηση, ταξινόμηση και ευρετηρίαση του αρχειακού υλικού της χώρας και η διάθεση προς μελέτη όλων των δημόσιων και ιδιωτικών αρχείων, εγγράφων και χειρογράφων, τα οποία αναφέρονται στην ιστορία και στην πολιτιστική κληρονομιά του ελληνικού έθνους.
www.gak.gr
Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας
Το Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας είναι περιφερειακή υπηρεσία των Γενικών Αρχείων του Κράτους. Βασικός σκοπός του Ι.Α.Μ. είναι η εποπτεία, διάσωση, συγκέντρωση, ταξινόμηση και ευρετηρίαση του αρχειακού υλικού των νομών Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής της Μακεδονίας, με τελικό στόχο τη διάθεση και την με ποικίλους τρόπους αξιοποίηση όλου αυτού του αρχειακού πλούτου από το κοινό και τους ερευνητές.
http://gak.thess.sch.gr
Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης στεγάζεται σε ένα από τα σπάνια κτίρια εβραϊκής ιδιοκτησίας που σώθηκαν από την πυρκαγιά του 1917. Το Μουσείο δημιουργήθηκε μέσα από το πλέγμα των ιστορικών συνθηκών. Είναι μια από τις πρωτοβουλίες της Ισραηλιτικής Κοινότητας της Θεσσαλονίκης και αναπτύχθηκε με τη συνδρομή του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης «Θεσσαλονίκη 1997» , που αναπαλαίωσε το κτίριο. Στεγάζονται αντικείμενα από τις μόνιμες συλλογές, φωτογραφικές εκθέσεις, καθώς και η φωτογραφική έκθεση Σάϊμον Μάρκς, «Θεσσαλονίκη, Μητρόπολη του Σεφαραδισμού».
www.jmth.gr
Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα
Το κτίριο του ΜΜΑ, σχεδιασμένο από το διάσημο αρχιτέκτονα Έρνστ Τσίλερ, κατασκευάστηκε μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του 1890, και ολοκληρώθηκε το 1893. Μετά τους σεισμούς του 1978 το κτίριο που στέγαζε κάποτε το Ελληνικό Προξενείο Θεσσαλονίκης ανακαινίστηκε και παραχωρήθηκε στο Σωματείο «Οι Φίλοι του Μουσείου του Μακεδονικού Αγώνα», προκειμένου να στεγάσει το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα. Το 1999 συστάθηκε από το σωματείο "Οι Φίλοι του Μουσείου του Μακεδονικού Αγώνα", το κοινωφελές Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα. Οι σκοποί του Ιδρύματος είναι αφενός η διατήρηση και διάδοση της μνήμης των αγώνων του Ελληνισμού για την απελευθέρωση της Μακεδονίας, κι αφετέρου η επιστημονική μελέτη της νεότερης και σύγχρονης ιστορίας της Μακεδονίας. www.imma.edu.gr
Musée Albert-Kahn-Département des Hauts-de-Seine
Το Μουσείο Albert-Kahn βρίσκεται στο Boulogne-Billancourt της Γαλλίας. Το Μουσείο περιλαμβάνει ιστορικές φωτογραφίες και φιλμ που έχουν συλλεχθεί από τον τραπεζίτη και φιλάνθρωπο Albert Kahn. Από το 2006 οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να δουν πάνω από 1.500 εικόνες, 123 ταινίες και 80 παρουσιάσεις μέσω υπολογιστών δημόσιας πρόσβασης.
www.albert-kahn.hauts-de-seine.net
George Eastman House-International Museum of Photography and Film
Το Μουσείο George Eastman House είναι το παλαιότερο μουσείο στον κόσμο αφιερωμένο στη φωτογραφία και διαθέτει ένα από τα παλαιότερα αρχεία ταινιών στον κόσμο. Άνοιξε για το κοινό το 1949 στο Ρότσεστερ στη Νέα Υόρκη των Η.Π.Α. Το Μουσείο βρίσκεται μέσα και γύρω από το σπίτι που χτίστηκε από τον George Eastman, ιδρυτή της εταιρείας Eastman Kodak.
www.eastmanhouse.org
Συλλογή Γιάννη Μέγα
Ο Γιάννης Μέγας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1945. Σπούδασε και εργάζεται ως πολιτικός μηχανικός. Η συλλογή του, την οποία ξεκίνησε να συγκροτεί το 1981, περιλαμβάνει περίπου 90.000 αντικείμενα που έχουν ως βάση τους το χαρτί. Το ψηφιοποιημένο από το Μουσείο Φωτογραφίας αρχείο του αποτελείται από 3.200 φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής. Το υλικό αυτό (φωτογραφίες και γκραβούρες) προέρχεται αποκλειστικά και μόνο από ξένα περιοδικά (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, αμερικάνικα, τουρκικά κ.ά.) της περιόδου 1850-1950.
Συλλογή Άγγελου Παπαϊωάννου
Ο Άγγελος Παπαϊωάννου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1950. Τελείωσε το Κολέγιο Ανατόλια και σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων. Ξεκίνησε τη συλλογή διαφόρων αντικειμένων που έχουν σχέση με την ιστορία της Θεσσαλονίκης, και συγκεκριμένα συλλέγοντας γραμματόσημα, το 1980. Η συλλογή του εμπλουτίστηκε στη συνέχεια με φωτογραφίες, κείμενα, βιβλία και χάρτες για τη Θεσσαλονίκη, κυρίως της περιόδου 1870-1913. Το ψηφιοποιημένο από το Μουσείο Φωτογραφίας αρχείο του αποτελείται από 729 φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης αλλά και άλλων πόλεων και κωμοπόλεων της Μακεδονίας, που τραβήχτηκαν από τους επίσημους φωτογράφους της Armee d’ Orient και γενικότερα από στρατιωτικούς των συμμαχικών στρατευμάτων που έδρασαν στην περιοχή κατά την περίοδο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Συλλογή Άρη Παπατζήκα
Ο Άρης Παπατζήκας γεννήθηκε στα Γρεβενά το 1963. Είναι εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση τα τελευταία 24 χρόνια. Το 1988-89 επιμορφώθηκε στη φωτογραφική τέχνη με δάσκαλο τον φωτοχημικό Απόστολο Μαρούλη σαν ερασιτέχνης φωτογράφος στα ΝΕΔΕ Θεσσαλονίκης. Έκτοτε άρχισε να συλλέγει φωτογραφίες με βασικό θέμα πάντα τον άνθρωπο σε απλές καθημερινές στιγμές. Η συλλογή του καλύπτει χρονικά το τέλος του 19ου αιώνα έως και το 1960 περίπου. Κατά το παρελθόν, συνεργάστηκε με Μουσεία, δημόσιους φορείς και πολιτιστικές δραστηριότητες.
Εγκαίνια: Σάββατο 01 Δεκεμβρίου, 20.00
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα τελέσει ο Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης κ. Απόστολος Τζιτζικώστας