έκθεση της Ελένης Καμμά στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει την έκθεση της Ελένης Καμμά “P like Politics, P like Parrots / Π όπως Πολιτική, Π όπως Παπαγάλοι" την οποία επιμελήθηκαν ο Ντένης Ζαχαρόπουλος και ο Αλέξιος Παπαζαχαρίας.
Η έκθεση είναι μια παραγωγή της Ελένης Καμμά σε συνεργασία με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά-ΜΜΣΤ. Έχει σχεδιαστεί ειδικά για τους χώρους του μουσείου με την συνεργασία του Βέλγου αρχιτέκτονα Breg Horemans και την συνοδεύει ειδική έκδοση 200 αντιτύπων σχεδιασμένη από την Salome Schmuki.
«Το απίθανο δεν έρχεται ποτέ μόνο. Με αυτή την ευτυχή καταληκτική φράση, πραγματικό χρυσό κλειδί για σονέτο, έφτασε στο τέλος το πρόγευμα.»
Ζοζέ Σαραμάγκου, Περί Φωτίσεως
Η ατομική παρουσίαση της Ελένης Καμμά P like Politics, P like Parrots / Π όπως Πολιτική, Π όπως Παπαγάλοι, είναι το πρώτο μέρος μίας τριλογίας που ερευνά την ιδέα του κοινού τόπου που δημιουργείται κατά τη συνάντηση της μουσικής και των αρχιτεκτονικών πρακτικών. Η δημιουργία θεάματος μέσα από την σύμπτηξη και την ανάπτυξη χειρονομιών σε εμβληματικούς τόπους και χώρους από παρασκήνια θεάτρων, αίθουσες μουσείων μέχρι χώρους εργασίας ή δημόσιους χώρους όπως η piazalle Michelangelo της Φλωρεντίας αποτελεί τη συνθήκη και το μέσο που επιτρέπει στην Ελένη Καμμά να ενεργοποιήσει μια σειρά υποθέσεων, παράδοξων πειραμάτων ταυτίσεων και ταυτολογιών τα οποία εξελίσσονται στα τελευταία της βίντεο και αντικείμενα. Κάθε αποτέλεσμα ενός πειράματος αποτελεί επαλήθευση μιας υπόθεσης που στο έργο της Ελένης Καμμά επιτρέπει τη δημιουργία συσχετισμών και αναδεικνύει κάθε φορά κεκαλυμμένα κοινά σημεία μεταξύ διαφορετικών μοντέλων και συστημάτων.
Η έκθεση στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης αποτελεί την ανάπτυξη και την σύνδεση στο χώρο δύο έργων βίντεο τα οποία η καλλιτέχνης όλοκλήρωσε στη Σουηδία το 2011. Εμπνευσμένα από το κοινωνικό φαινόμενο των χωροδιών στην σκανδιναβική χερσόνησο τα βίντεο P like Politics, P like Parrots και Malin and Τor: two architects in conversation oρίζουν το χώρο μέσα στον οποίο πραγματοποιείται h έκθεση αποτελώντας την αρχή και το τέλος μιας ενιαίας εγκατάστασης, όπου η ενότητα και το απόσπασμα συνυπάρχουν δημιουργώντας ένα ενδιάμεσο περιβάλλον που σταδιακά υπονομεύει τους μηχανισμούς παραγωγής εμπειρίας, άποψης, αισθητικής, γνώσης και ιστορίας.
Σε μία σημαντική στιγμή μεγάλης οικονομικής και κοινωνικής ανασφάλειας της Ελλάδας η έκθεση της Ελένης Καμμά στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη και στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά-ΜΜΣΤ στην Αθήνα όπου η έκθεση πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2012 είναι μία ανοιχτή πρόσκληση στους κατοίκους και των δύο πόλεων που φέρνει σε επαφή το κοινό με διαφορετικές κοινωνικές δομές και πρακτικές και ταυτόχρονα με δραστηριότητες τόσο αυτοαναφορικές όσο και αυτογνωσίας.
Το μουσείο στην ελληνική πραγματικότητα ταυτίζεται αυστηρά με ένα χώρο διαφύλαξης και παρουσίασης των ελληνικών αρχαιοτήτων και της ελληνικής παράδοσης. Το έργο της Καμμά σχολιάζει δυναμικά το ρόλο του μουσείου ως κοινωνική δομή με ενεργό κοινωνικό ρόλο. Το μουσείο αναδεικνύεται σε ένα χώρο κοινωνικής συμβίωσης όπου η δημιουργία νοήματος και ιστορίας δεν είναι έργο ενός ανθρώπου η μίας αρχής, αλλά το αποτέλεσμα μιας αλληλουχίας πράξεων που συντελούνται από ένα ανοιχτό και ευρύ κοινωνικό σύνολο. Επιπλέον η ταύτιση του μουσείου με την απόλυτη αληθινή ιστορική αυθεντία υπονομεύεται από την συζήτηση των Malin and Τor On spectacle, speculation and other spec-words.
Βιογραφικά στοιχεία
H Ελένη Καμμά γεννήθηκε το 1973 στην Αθήνα. Σπούδασε Ζωγραφική στην Aνωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας(1995-2000) και στο Chelsea College of Art & Design, Λονδίνο (MA Fine Art 2001-2002). Μεταξύ του 2008 και του 2010 ήταν ερευνήτρια στο Εικαστικό τμήμα της Jan van Eyck Academie, Μετα-ακαδημαικού Ινστιτούτου για έρευνα και παραγωγή, με υποτροφία του Ολλανδικού κράτους. Ζεί κι εργάζεται στο Μάαστριχτ και στις Βρυξέλλες, όπου συμμετείχε στο WIELS Artist-In-Residency Program για το έτος 2010.
Η Καμμά ήταν υποψήφια για το 5ο Βραβείο ΔΕΣΤΕ και έλαβε το Premio Stima του Lissone Award το 2007. Έχει πραγματοποιήσει τις ατομικές εκθέσεις From Bank to Bank on a Gradual Slope, Villa Romana, Φλωρεντία (2012), Enlever et Entretenir IΙ, WIELS, Centre d’Art Contemporain, Βρυξέλλες (2011), Enlever et Entretenir I, HEDAH, Μάαστριχτ(2010), Forgotten Ties, Nadja Villene, Λιέγη (2009), Once past the years of green emotion, Lorainι Alimantiri/gazonrouge, Αθήνα (2007). Η δουλειά της έχει συμπεριληφθεί σε ομαδικές εκθέσεις όπως On Dilettantism, ACC Weimar (2012), Found in Translation, Chapter L, Casino Luxembourg, (2011), Botanies of Desire, SALT Beyoglu, Istanbul (2011), Animacall-The Animation project, State Museum of Contemporary Art, Thessaloniki (2011), Weaving In and Out, No Longer Empty/Tapestry, Νέα Υόρκη (2010), Εικαστικοί Διάλογοι, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση (2010), Διευρυμένες οικολογίες, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα (2009), Chanting Baldessari, Μουσείο Bonnefanten, Μάαστριχτ, Ολλανδία (2008), 1η Διεθνής Μπιενάλε Νέων Μόσχας, Μόσχα, Ρωσσία (2008), L’Art en Europe, Domain Pommery, Ρέιμς, Γαλλία (2008), Σε χρόνο Ενεστώτα. Νέοι Έλληνες καλλιτέχνες, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα (2007), Lissone 2007 Award, Lissone, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μιλάνο, Ιταλία (2007), 10η Μπιενάλε Κωνσταντινούπολης, Κωνσταντινούπολη, Τουρκία (2007), Άλλοι Τόποι, 1η Διεθνής Μπιενάλε Τέχνης Θεσσαλονίκης: «Ετεροτοπίες», Θεσσαλονίκη (2007), 5ο Βραβείο ΔΕΣΤΕ, Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, Αθήνα (2007).
Το 2011, η Καμμά ήταν Resident artist στο IASPIS Residency Program της Στοκχόλμης, στη Villa Romana, Φλωρεντία και στο Duende, Ρότερνταμ. To 2012 τιμήθηκε με το βραβείο PREIS FÜR JUNGE KUNST από τη Neuer Kunstverein του Άαχεν της Γερμανίας.
Θερμά ευχαριστούμε τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού & Παιδείας της Κύπρου που στήριξαν οικονομικά την πραγματοποίηση της έκθεσης.
Τα φιλμ πραγματοποιήθηκαν με την ευγενική χορηγία του Mondriaan Foundation.
Επιμέλεια Έκθεσης: Ντένης Ζαχαρόπουλος & Αλέξιος Παπαζαχαρίας