έκθεση φωτογραφίας του Καμίλο Νόλλα στην Gallery 512 στην Πτολεμαΐδα
Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Gallery 512 στην Πτολεμαΐδα, παρουσιάζει την έκθεση «Καπνομάγαζα» του Καμίλο Νόλλα. Πρόκειται για μια παραγωγή του ΜΦΘ και της diadrasi.org, με έργα από τη συλλογή του Μουσείου Φωτογραφίας.
Αποτυπώνοντας με μοναδικό τρόπο παλιές αποθήκες καπνού στο Αγρίνιο, το Βόλο, την Καβάλα, τη Δράμα και την Ξάνθη, ο Καμίλο Νόλλας μας αποκαλύπτει πόσο σημαντική υπήρξε για τη χώρα μας η καλλιέργεια και το εμπόριο καπνού.
Η έκθεση παρουσιάστηκε μέχρι σήμερα στη Θεσσαλονίκη, τη Δράμα, την Αθήνα, το Αγρίνιο, την Καβάλα, την Ξάνθη, το Παρίσι, την Πάτρα, την Κωνσταντινούπολη, τη Λάρισα και την Πεντάπολη Σερρών.
«Τον Σεπτέμβριο του 2003 προσκλήθηκα από τον δήμο Αγρινίου να φωτογραφίσω τις καπναποθήκες που βρίσκονται μέσα στην πόλη. Ξεκίνησα την εργασία χωρίς να έχω ιδιαίτερη γνώση, σχετική με την ιστορία του καπνού. Η φωτογράφηση και η έρευνα με οδήγησαν αργότερα στον Βόλο κι από εκεί στη Δράμα, την Καβάλα και την Ξάνθη. Στη Βόρεια Ελλάδα, τα καπνεργοστάσια τα λένε καπνομάγαζα.
Η περιπλάνηση μέσα στις αχανείς αίθουσες, που κάποτε έσφυζαν από ζωή, με έκανε να ανακαλύψω πόσο σημαντική υπήρξε στην Ελλάδα, όχι μόνο η καλλιέργεια του καπνού, αλλά και το εμπόριό του. Σε κάθε αποθήκη που έμπαινα εκείνο που με εντυπωσίαζε ήταν το μέγεθος. Αυτά τα πολυώροφα κτίρια, με τα ψηλοτάβανα μονόχωρα σαλόνια, τα κλιμακοστάσια, τα αναβατόρια, τους ατελείωτους διαδρόμους και τις εκτός λειτουργίας μηχανές, κέντρισαν το ενδιαφέρον μου. Ο τρόπος που έμπαινε το φως από τα μισάνοιχτα παντζούρια, η πατίνα στα πέτρινα ντουβάρια, τα νοτισμένα πατώματα από την υγρή μυρωδιά του καπνού με οδήγησαν στην απόφαση να επικεντρώσω τη φωτογράφησή μου στους εσωτερικούς χώρους.
Πρόκειται για μία εργασία, για την οποία χρειάστηκε χρόνος έως ότου ολοκληρωθεί. Αφιέρωσα τον απαιτούμενο χρόνο, φωτογραφίζοντας με φιλμ.
Αν και το φιλμ είναι φθαρτό, με ένα κλικ το θέμα μπορεί να περάσει στην αιωνιότητα. Η λήψη κάθε φωτογραφίας δεν έχει ανοχές σε τεχνικά λάθη και απαιτεί προσοχή. Η συγκέντρωση είναι έντονη.
Η ενότητα των φωτογραφιών καθορίστηκε από την προηγούμενη κοινή χρήση αυτών των κτιρίων, αλλά και από τη σημερινή τους, η οποία είναι διαφορετική κατά περίπτωση. Αποτελεί τμήμα ενός ευρύτερου σχεδίου καταγραφής όλων των καπναποθηκών της Ελλάδος, στο οποίο θα παρουσιάζεται η βιομηχανική κληρονομιά που μας άφησε η καλλιέργεια του καπνού. Απώτερος σκοπός είναι να διατηρηθούν προτού καταρρεύσουνή γκρεμιστούν αυτά τα μνημεία, τα οποία επιβεβαιώνουν ότι το εμπόριο του καπνού συνιστά αναπόσπαστο κομμάτι της οικονομικής και πολιτιστικής ιστορίας του τόπου μας.»Καμίλο Νόλλας
Καμίλο Νόλλας
Γεννήθηκε στο Παρίσι το 1968. Σπούδασε φωτογραφία στη Λιέγη, στη Λυών και στην Αθήνα. Από το 1992 έως σήμερα εργάζεται ως ανεξάρτητος φωτογράφος και δάσκαλος φωτογραφίας. Έχει συνεργαστεί με σημαντικά έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, εκδοτικές εταιρείες και δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς. Φωτογραφίες του ανήκουν σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το έτος 2009-2010 έλαβε υποτροφία από το Ίδρυμα Fulbright.