εικαστική δράση με δύο επιμέρους εκθέσεις στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων - Ελαιουργείον
Η Περιφέρεια Κρήτης, η Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, ο Δήμος Πλατανιά και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Xανίων – Ελαιουργείον συμμετέχοντας στο πρόγραμμα «ΧΑΝΙaRT 2015 – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων» παρουσιάζουν το Σάββατο 13 Ιουνίου στις 20:30 την εικαστική δράση «Φιλοξενία» με δύο επιμέρους εκθέσεις – την προσωπική έκθεση φωτογραφίας «Νατάσα Καρακατσάνη | Άγνωστος Προορισμός» σε επιμέλεια του Γιάννη Στρατουδάκη, και την ομαδική εικαστική έκθεση σύγχρονης τέχνης «Καλωσορίσατε | Η Ευρωπαϊκή Φιλοξενία και τα Σύνορά της» σε επιμέλεια του Μεγακλή Ρογκάκου.
«Νατάσα Καρακατσάνη | Άγνωστος Προορισμός»
Η έκθεση «Νατάσα Καρακατσάνη | Άγνωστος Προορισμός» μας γνωρίζει τον χώρο του Ξενώνα Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων Αιτούντων Άσυλο στη Μακρινίτσα, του Κέντρου Υποστήριξης Νέων «Άρσις», που αποτελεί σταθμό πολλών από αυτούς τους εφήβους. Χωρίς επιτήδευση, οι φωτογραφίες εμβαθύνουν στη ψυχολογία δεκαπέντε ανήλικων, ορφανών μεταναστών από δοκιμαζόμενες περιοχές του πλανήτη, όπως γράφει ο Γιάννης Στρατουδάκης, τονίζοντας τη μοναδικότητά τους.
«Καλωσορίσατε | Η Ευρωπαϊκή Φιλοξενία και τα Σύνορά της»
Η θεματική της έκθεσης είναι επίκαιρη και ευαίσθητη. Ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής, Μεγακλής Ρογκάκος, επέλεξε, τεκμηρίωσε και παρουσιάζει άρτια 33 έργα ισάριθμων καλλιτεχνών με κεντρικό θέμα τη φιλοξενία και τη μετανάστευση στην Ευρώπη. H πλειοψηφία των έργων φιλοτεχνήθηκε ειδικά για την έκθεση και κάθε καλλιτέχνης χρησιμοποίησε το ιδιαίτερο λεξιλόγιό του για να ανταποκριθεί στην ιδέα της φιλοξενίας και της μετανάστευσης καλύπτοντας από διαφορετικές οπτικές γωνίες το θέμα. Τα έργα εμπνεύσθηκαν με αφορμή την ιδιαίτερη παράδοση της φιλοξενίας στην Ελλάδα κι εκφράζονται με ευαισθησία και κριτική για την ανθρώπινη αγωνία της μετανάστευσης.
Συμμετέχουν: Σοφία Βλαζάκη, Αλέξανδρος Βούτσας, Νίκος Γιαβρόπουλος, Cris Gianakos, Έλλη Γρίβα, Λυδία Δαμπασίνα, Γιάννης Διαλινός, Μαρίβα Ζαχάρωφ, Αντιγόνη Καββαθά, Μιχάλης Καλαϊτζάκης, Νίκος Κρυωνίδης, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Γιάννης Π. Μαρκαντωνάκης, Δημήτρης Μεράντζας, Άλκηστη Μιχαηλίδου, Μαρία Μιχελογιάννη, Νicholas Moore, Χαρίτων Μπεκιάρης, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Ελένη Μυλωνά, Barbara Knight, Lena Dimova, Πέτρος Ξενάκης, Αντωνία Παπατζανάκη, Κ.Ν. Πάτσιος, Ελένη Παυλοπούλου, Μαρίνα Προβατίδου, Νατάσσα Πουλαντζά, Μιράντα Σκυλουράκη, Rena Stollenwerk, Γιώργος Τσεριώνης, Κonstantin Fischer και Διονύσιος Φραγκιάς.
Ο ιστορικός και κριτικός της τέχνης Δρ. Κωνσταντίνος Πρώιμος σημειώνει: «Το δικαίωμα στη φιλοξενία που εμφανίζεται στην Ευρωπαϊκή γραμματεία από τον Όμηρο μέχρι τον Emmanuel Levinas καθορίζει μια μακρά παράδοση φιλοξενίας στην Ευρωπαϊκή ήπειρο η οποία αφορά τόσο στον ξένο όσο και στον γηγενή πληθυσμό. Η φιλοξενία ως δικαίωμα και ιερή υποχρέωση σύντομα μεταλλάχθηκε σε hospitalitas, μια χριστιανική φιλανθρωπική αρετή, στον όψιμο Μεσαίωνα, στη διάρκεια του οποίου εμφανίστηκε για πρώτη φορά ο όρος. Σύμφωνα με τον Emile Benveniste ο όρος hospitalitas είναι συναφής με τον όρο hostilitas, εχθρότητα. Τότε παύει η φιλοξενία να συνιστά δικαίωμα και ιερή υποχρέωση και τότε φαίνεται ότι λαμβάνει χώρα η μετάβαση από τη φιλοξενία χωρίς όρους στη φιλοξενία με όρους. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Jacques Derrida: “Πάντοτε θα απειλούμαστε από το δίλημμα μεταξύ, από τη μια πλευρά, της φιλοξενίας χωρίς όρους που απαλλάσσεται από την υποχρέωση του νόμου, του καθήκοντος, ακόμα και της πολιτικής και, από την άλλη πλευρά, της φιλοξενίας υπό όρους που καθορίζεται με βάση το νόμο και το καθήκον. Η μία φιλοξενία μπορεί πάντα να διαφθείρει την άλλη και αυτή η δυνατότητα για διαφθορά παραμένει απεριόριστη. Πρέπει να παραμείνει έτσι».
Οι δύο επί μέρους εκθέσεις συνοδεύονται από ενιαίο κατάλογο, που περιλαμβάνει χαιρετισμό της Ίριδας Πανδίρη, Συντονίστρια Δομών Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων «Άρσις», εισαγωγή με τίτλο «Φιλοξενία - Όρια, προκλήσεις και αντοχές μίας αρχαιοελληνικής έννοιας στη σύγχρονη Ευρώπη» του Ιστορικού και Κριτικού της Τέχνης Δρ Κωνσταντίνου Β. Πρώιμου και εκτενή κείμενα των επιμελητών για τις εκθέσεις με αναφορές και σχόλια για τα συμμετέχοντα έργα. Ο κατάλογος εικονογραφεί πλήρως όλα τα εκθέματα.