ατομική έκθεση του Αλέξη Βασιλικού στην CAN gallery
Στην πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί CAN με τίτλο “Here Is All There Is", ο Αλέξης Βασιλικός παρουσιάζει μια σειρά από εικόνες οι οποίες τραβήχτηκαν από το 1995 έως και το 2015. Κάποιο διάστημα μετά από την στιγμή και τον τόπο της κάθε λήψης και μέσα από μία εξαντλητική διαδικασία επιλογής και editing, μονάχα λιγοστές εν τέλει επιβιώνουν. To editing έχει κεντρικό ρόλο στο έργο του Βασιλικού το οποίο περιλαμβάνει φωτογραφίες και ψηφιακά κολάζ. Στην τρέχουσα έκθεση εκτίθενται 37 έργα - τόσα όσα και ο μέσος αριθμός λήψεων ενός κλασικού φιλμ 35 χιλιοστών.
Αυτή η αυστηρή διαδικασία επιλογής διαφοροποιεί σημαντικά τον Βασιλικό από έναν καλλιτέχνη flaneur ή από τους φωτογράφους δρόμου. Για τον Βασιλικό η φωτογραφία αποτελεί φορέα ενέργειας. Μέσα από τη διαδικασία του editing, την σύνθεση, το γκρουπάρισμά και τον τρόπο που διαδέχεται η μία την άλλη δημιουργείται ένας ρυθμός ικανός να ενεργοποιήσει και να νοηματοδοτήσει τις εικόνες. Αυτή η ιδέα του editing, της τοποθέτησης των έργων σε μια σεκάνς έχει στενότερες ίσως συγγένειες με τον avant-garde κινηματογράφο παρά με τη φωτογραφία και θέτει τον τόνο της θεματικής σε κάθε edit. Η μη αφηγηματική σύνθεση των εικόνων σημαίνει πως δεν υπάρχει απαραίτητα αρχή, μέση και τέλος. Τις εικόνες διατρέχει μία αδιόρατη σύνδεση όπου οι θεατές της έκθεσης καλούνται να δημιουργήσουν νοητικά το δικό τους edit σε μια ανοικτή αφήγηση χωρίς όρια.
Υπάρχει επίσης μία «δημοκρατία του βλέμματος» εδώ, όπου ακόμη και τα πιο μπανάλ θέματα παρουσιάζονται με το ίδιο βάρος, την πολυπλοκότητα και τη σοβαρότητα που προσδίδεται και στα πιο μεγαλειώδη. Παράλληλα υπάρχει μία αίσθηση ταπεινότητας διάχυτη στο χώρο. Σε μια εποχή που επικρατεί η άποψη πως το μεγαλύτερο υποδηλώνει το καλύτερο, ο Βασιλικός αντιτίθεται σε αυτή τη δημοφιλή πεποίθηση και σε αυτό που πολλοί ίσως αναμένουν από τη φωτογραφία σήμερα και μας παρουσιάζει μια σειρά από σχετικά μικρά τυπώματα, μια ιδέα άρρηκτα συνδεδεμένη με το είδος της οικειότητας που θέλει να δημιουργήσει μεταξύ του θεατή και του έργου του.
Με μια πραγματική κλίση προς το ωραίο αλλά μακριά από κάθε είδους νοσταλγία που βλέπει κανείς συχνά σε ένα μεγάλο μέρος της σύγχρονης πρακτικής ο Βασιλικός αποτυπώνει στιγμές που σημαίνουν ακριβώς αυτό που περιγράφει ο τίτλος. Την αίσθηση του να είναι κανείς «παρών». Στον αντίποδα της δημοφιλούς λογικής ενός βλέμματος εμπνευσμένου από το Tumblr και το Instagram ή την αισθητική και τις ιδέες μιας αφηγηματικής φωτογραφίας, ο Βασιλικός αναζητάει το πνευματικό στο καθημερινό και το μουντό και δημιουργεί εικόνες που λειτουργούν ως ένα είδος ταμπλό διαλογισμού και συνάμα σαν πνευματικοί πομποί ενέργειας και συναισθημάτων.
Ο Αλέξης Βασιλικός (1977) σπούδασε Ιστορία της Τέχνης και Φωτογραφία στη Μπολόνια και την Αθήνα. Δουλεύει ως εικαστικός φωτογράφος από το 1995. Έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, το Λονδίνο, τη Νέα Υόρκη, το Ώστιν (Τέξας), το Ντε Μόιν (Αιόβα) και αλλού. Η δουλειά του έχει δημοσιευτεί μεταξύ άλλων στα περιοδικά Der Grief, Galavant, Cactus, Artwort, Fisheye magazine, Oxford American, A public space, piK, Vice, SLEEK, Kaltblut και Paper Journal. Από το 2012 εκδίδει μαζί με τον Jerome Montagne το περιοδικό PHASES magazine, μια διαδικτυακή πλατφόρμα που εστιάζει στη διεθνή φωτογραφία.