Atopos BlahBlahBlah #KostisStafylakis

γυμνό σώμα ίπταται πίσω από μπλε και λευκό γυαλί
· Διαλέξεις - Ομιλίες · Αθήνα · Μεταξουργείο // Δημοσίευση: 27 Απρ 2016

ομιλία - συζήτηση με τον Κωστή Σταφυλάκη στο πλαίσιο του προγράμματος Atopos BlahBlahBlah

To Atopos BlahBlahBlah, υπό την επιμέλεια του Βασίλη Ζηδιανάκη, αποτελεί μια σειρά από τακτικές συναντήσεις στον χώρο της Atopos cvc, με έναυσμα την έρευνα γύρω από την έκδοση του οργανισμού με τίτλο UNLOCKED. Ένα βιβλίο που επιχειρεί να «ξεκλειδώσει» την απεικόνιση του Γυμνού Σώματος στη μετα - φωτογραφική, ψηφιακή εποχή.

Στο πλαίσιο του προγράμματος Atopos BlahBlahBlah o Kωστής Σταφυλάκης θα εισηγήθει την ομιλία - συζήτηση με τίτλο «Ξαναδιαβάζοντας την κριτική της παρουσίας: σώμα και χειρονομία στη μεταδιαδικτυακή συνθήκη». Το 1981, η φεμινίστρια καλλιτέχνης Mary Kelly δημοσίευσε ένα κριτικό κείμενο που ερευνούσε εξονυχιστικά τις αξιωματικές οριοθετήσεις της performance: η τέχνη της καλλιτεχνικής performance ήταν ένα γένος με κλίση προς την αμφισβήτηση των μεταφυσικών σταθερών του μοντερνισμού – την ηγεμονία της λευκής ανδρικής αυτο-εκφραζόμενης καλλιτεχνικής ατομικότητας. Η Kelly ισχυρίστηκε ότι η προσφυγή της performance στο «σωματικό» και «χειρονομιακό» επίπεδο, το πόνο και τον αυτοτραυματισμό ήταν η τελευταία αναστύλωση της μοντερνίστικης «μεταφυσικής της παρουσίας» σε μια σειρά αμφίβολων προσπαθειών ανατροπής της. Είναι αυτή η κριτική ακόμα επίκαιρη σήμερα; Η έκδοση Unlocked της Atopos cvc προσφέρει μια ευκαιρία να ξαναθέσουμε το ερώτημα και να ερευνήσουμε τον ρόλο της παρουσίας στην πρόσφατη μεταδιαδικτυακή εικονοποιία. Τι σηματοδοτεί η επιστροφή της σωματικής αναπαράστασης; Τι μαρτυρά; Ποιές βεβαιότητες κυοφορεί ή αμφισβητεί;


O Κωστής Σταφυλάκης είναι θεωρητικός τέχνης και καλλιτέχνης. Αποφοίτησε από τη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, έχει μεταπτυχιακό τίτλο στη Σύγχρονη Τέχνη και Θεωρία (Uni. Essex) και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού στην Ηπειρωτική Φιλοσοφία (Uni. Essex). Έλαβε το διδακτορικό του από το Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα εστιάζοντας στην πολιτική συζήτηση που ξεκίνησε από την παγκόσμια τέχνη του 21ου αιώνα και ιδιαίτερα την Documenta 11. Μαζί με τον Γιάννη Σταυρακάκη επιμελήθηκε την ανθολογία Η Πολιτική στη Σύγχρονη Τέχνη (Εκκρεμές, 2008). Δίδαξε το μάθημα Τέχνη Βασισμένη στην Έρευνα στη Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και σήμερα διδάσκει Τέχνη και Οπτική Επικοινωνία στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Ήταν συν-επιμελητής της 4ης Μπιενάλε της Αθήνας, AGORA. Μαζί με τη Βάνα Κωσταγιόλα είναι υπεύθυνος για το Kovacs, ένα πείραμα με μεθόδους υπερταυτοποίησης.