ατομική του Πέτρου Ευσταθιάδη στη γκαλερί CAN
Η γκαλερί CAN παρουσιάζει τον νικητή του HSBC Award 2018, Πέτρο Ευσταθιάδη, στην ατομική του έκθεση με τίτλο Gold Rush, η οποία εγκαινιάζεται την Παρασκευή, 8 Ιουνίου στις 8 μ.μ.
Στην δεύτερη ατομική του έκθεση στην Αθήνα, ο Ευσταθιάδης εκθέτει σχεδόν ολόκληρη τη βραβευμένη σειρά Gold Rush (2016-2018), μία σειρά με μεγάλα φωτογραφικά έργα που αποτυπώνουν ένα ιδιοσυγκρασιακό σύμπαν από εφήμερα γλυπτά και κατασκευές, τα οποία ο καλλιτέχνης συναρμολογεί και στήνει από το μηδέν.
Στην σειρά αυτή ο Ευσταθιάδης δημιουργεί την αίσθηση μιας πόλης που αναπτύσσεται γύρω από την ιδέα του γρήγορου πλούτου, συνδέοντας το Λιπαρό, Πέλλας (τον τόπο καταγωγής του όπου στήνονται όλες αυτές οι περίτεχνες κατασκευές) με τον “Πυρετό του Χρυσού” του Κλόνταϊκ (Γιούκον, Καναδά) και της Καλιφόρνιας. Πράγματι, ο νέος αγωγός φυσικού αερίου που έρχεται από το Αζερμπαϊτζάν περνώντας από την Ελλάδα, διέρχεται από το Λιπάρο, όπου οι ντόπιοι - στην πλειοψηφία τους αγρότες - σε μία απεγνωσμένη προσπάθεια να ξεφύγουν από το οικονομικό αδιέξοδο βρέθηκαν να πουλάν τη γη τους υπογράφοντας συμβάσεις με την εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο του αγωγού για το φυσικό αέριο.
Επιλέγοντας και συνθέτοντας προσεκτικά διάφορα ευτελή αντικείμενα ο Ευσταθιάδης δημιουργεί τις βασικές δομές ενός ταχέως αναπτυσσόμενου οικισμού. Κατασκευές όπως η γέφυρα, η τράπεζα, ο αγωγός ηλεκτρικού ρεύματος, ένα κατάστημα, οι θρόνοι για τους δημοτικούς άρχοντες ή μια εκκλησία επιδιώκουν να μεταφέρουν την αίσθηση μιας γρήγορα αναπτυσσόμενης αποικίας από χρυσοθήρες. Ωστόσο, το Gold Rush του Ευσταθιάδη δεν αποπνέει τόσο την αίσθηση της απληστίας των χρυσοθηρών, όσο της αυταπάτης. Το όνειρο εξεύρεσης χρυσού τη σημερινή εποχή, η πεποίθηση ότι η ανακάλυψη ενός θησαυρού ή η γρήγορη απόκτηση χρημάτων θα διευκολύνει τη ζωή, αποτυπώνεται εδώ σαν μια καπιταλιστική φαντασίωση γεμάτη θεατρικότητα και την ίδια στιγμή σαν την πιο τρομακτική μαρτυρία των καταστροφικών συνεπειών του καπιταλισμού.
Οι σχολαστικές εγκαταστάσεις που παίρνουν τη μορφή τεράστιων γλυπτών αποσυναρμολογούνται πλήρως και καταστρέφονται μετά τη λήψη της κάθε φωτογραφίας. Επιβιώνοντας μονάχα ως ανάμνηση μέσα από τις φωτογραφίες, αφήνουν τον θεατή να αναρωτιέται: Πρόκειται άραγε για εικόνες που έρχονται από το μακρινό παρελθόν ή από ένα κοντινό - και τρομακτικό- μέλλον;
Έργα όπως το Preacher’ s House φέρουν αναφορές σε έργα κλασικών Αμερικάνων φωτογράφων της εποχής της Μεγάλης Ύφεσης όπως ο Walker Evans. Αν μελετήσει κανείς εικόνες κτιρίων και των δύο, μοιάζουν με σκηνικά που στέκουν επιβλητικά, σαν κούφιες προσόψεις βγαλμένες από το Χόλιγουντ. Μυθοπλασία ή πραγματικότητα, οι φωτογραφίες τους αποπνέουν μια μαγική αίσθηση ότι οι εικόνες αυτές γεννήθηκαν από αυθεντική αναγκαιότητα.
Όπως υποστηρίζει ο Ευσταθιάδης: “Όλα τα πράγματα για να έχουν κάτι αληθινό και να μπορούν να ονομάζονται ‘πολιτικά’, πρέπει να έχουν τις ρίζες τους σε ένα συγκεκριμένο μέρος, σε κάποια ιστορία ή σε κάτι πραγματικό”. Το Gold Rush λειτουργεί γι’ αυτόν το λόγο σαν μια οπτική περίληψη απαραίτητη για τη συλλογική μνήμη. Με τη σιγουριά που διακρίνει το καλλιτεχνικό του έργο και το ριζοσπαστικό, έντονα προσωπικό του όραμα, ο Ευσταθιάδης λειτουργεί σαν ένας σύγχρονος ιεροκήρυκας ενός νέου ευαγγέλιου και η σειρά Gold Rush μπορεί να πει κανείς πως βρίσκεται έξοχα στο σταυροδρόμι ανάμεσα στον κινηματογραφικό ρεαλισμό και το θεατρικό θέαμα που άλλοτε μοιάζει με παραβολή γύρω από τον αρπακτικό καπιταλισμό κι άλλοτε σαν μια μοναχική και γεμάτη απελπισία περιπέτεια.
Bio.
Ο Πέτρος Ευσταθιάδης (γ. 1980) αποφοίτησε από το University for the Creative Arts Farnham, του Ηνωμένου Βασιλείου και τώρα ζει και εργάζεται στην Ελλάδα. Έργα του έχουν εκτεθεί σε μουσεία και ιδρύματα όπως στη Δημοτική Πινακοθήκη Λευκωσίας, Κύπρος (2018), Wallach Art Gallery, Πανεπιστήμιο Columbia, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ, Foto Forum Galerie, Μπολζάνο, Ιταλία (2017), στο Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα, στο Ίδρυμα Izolyatsia, Κίεβο, Ουκρανία (2016), Μουσείο Serlachius, Mantta, Φινλανδία (2015), κ.α. Έχει επίσης παρουσιάσει δουλειά του σε διεθνή φεστιβάλ όπως το MED Photo Festival, Ρέθυμνο, Φωτογραφικό Φεστιβάλ BredaPhoto Photo, Breda, Ολλανδία, Gibellina Photoroad, Gibellina, Ιταλία, Circulation Photography Festival, Παρίσι, Γαλλία, Athens Photo Festival, Αθήνα, Φεστιβάλ Φωτογραφίας Plovdiv, Βουλγαρία, 28ο και 29ο Festival International de Mode & Photographie d'Hyeres, Hyeres, Γαλλία, Vevey Festival of Images, Vevey, Ελβετία, στις γκαλερί CAN Christina Androulidaki, Αθήνα, Clementine de la Feronniere, Παρίσι, Γαλλία, Xippas, Αθήνα, Galerie Le Reverbere, Λυών, Γαλλία, κ.α. Έχει εργαστεί ως επισκέπτης λέκτορας στο Zurich University of the Arts (ZHdK), και στο School of Applied Arts (CEPV) στην Ελβετία, και στο Royal Academy of Fine Arts της Αμβέρσας, στο Βέλγιο. Δουλειά του έχει δημοσιευθεί στα περιοδικά Wallpaper*, Monocle, Domus, Jeu de Paume, The Guardian και Le Monde. Η πρώτη του μονογραφία με τίτλο Liparo κυκλοφόρησε το 2018 από τις εκδόσεις Xavier Barral.
Έργα του Πέτρου Ευσταθιάδη βρίσκονται στην Συλλογή της HSBC, στη Συλλογή του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ και σε διάφορες ιδιωτικές συλλογές στην Ευρώπη και την Αμερική.
Η έκθεση τρέχει παράλληλα με το Athens Photo Festival - APhF:18