έργο-εγκατάσταση από τη Διοχάντη στο πλαίσιο της 54ηs Μπιενάλε της Βενετίας
Η Διοχάντη παρουσιάζει ένα ενιαίο έργο-εγκατάσταση με τίτλο Beyond Reform στο ελληνικό περίπτερο που φιλοξενείται στα Giardini della Biennale στο πλαίσιο της 54ηs Μπιενάλε της Βενετίας, μια παραγωγή του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού.
Με αφετηρία το γενικό θέμα της 54ης Μπιενάλε Βενετίας, με τον τίτλο ILLUMInations, η Διοχάντη ερευνώντας το χώρο και το χρόνο επαναπροσδιορίζει το περιβάλλον του ελληνικού περιπτέρου, δημιουργώντας μια site specific εγκατάσταση στον υπάρχοντα χώρο στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Μέσα από τη μελέτη της στην αρχιτεκτονική και την ιστορία του ελληνικού περιπτέρου και τη Βενετία, η Διοχάντη κατασκευάζει έναν νέο χώρο, όπου το εξωτερικό περιβάλλον ενσωματώνεται στο εσωτερικό δημιουργώντας μια νέα διαδρομή στην οποία τα υλικά, το φως, ο ήχος και το νερό συνυπάρχουν.
Η χωροταξική δομή της πόλης της Βενετίας, τα εγγενή πολιτισμικά, κοινωνικά και ιστορικά της χαρακτηριστικά, είναι καθοριστικά για το σκεπτικό και τη δυναμική αυτής της εγκατάστασης.
Σχετικά με το ILLUMInations, αναφέρει η Διοχάντη:
«... Η έρευνά μου βασίζεται στη βαθύτερη έννοια του θέματος. Με αφετηρία τον δεδομένο, αυστηρά ορθολογικό χώρο, παρεμβαίνω για να δημιουργήσω έναν άλλο, με διαφορετική δομή και συναισθηματική φόρτιση, όπου ο διάλογος μεταξύ του έργου-χώρου και του θεατή να είναι αμφίσημος και έντονος.
Διαμορφώνω την εξωτερική και εσωτερική εικόνα του περιπτέρου, έτσι που έργο και κτίσμα γίνονται ένα.
Εκτός από τις παρεμβάσεις που κάνω in situ, αξιοποιώντας, προσθέτοντας άλλα δομικά στοιχεία ή αφαιρώντας κάποια από τα ήδη υπάρχοντα, το νερό, ο ήχος και το φως έχουν πρωταρχικό
ρόλο στο έργο….»
O σχεδιασμός, η διαδικασία, το πόνημα και το αποτέλεσμα της εγκατάστασης θα είναι το ίδιο το έργο.
«H Διοχάντη…» αναφέρει η Επιμελητής Μαρία Μαραγκού, «είναι μία καλλιτέχνης που δουλεύει αποκλειστικά έργα in situ, με ειδικό ενδιαφέρον το χώρο και το χρόνο. Ακριβώς αυτή η εξάρτηση από τον συγκεκριμένο χώρο στη συγκεκριμένη στιγμή την οδηγεί να χρησιμοποιεί υλικά που συλλέγει από τον τόπο όπου υλοποιείται το έργο.
Η εγκατάσταση-ελληνικό περίπτερο, εκφράζει, με έναν τρόπο, με το συγκεκριμένο έργο της Διοχάντης, την ευρωπαϊκή πολιτική κατάσταση και κυρίως, την υπάρχουσα ελληνική ύφεση από την ανοικοδόμηση έως τη συνάντηση με το φώς. Σε αυτή τη χρονική συγκυρία, όπου οι παγκόσμιες κοινωνικές αξίες και οι οικονομικές συνθήκες δοκιμάζονται, το ελληνικό περίπτερο συμμετέχει, με τη δική του ταυτότητα, σε έναν δημιουργικό διάλογο με τους καλλιτέχνες και τα έθνη που συμμετέχουν, φωτίζοντας ζητήματα αντίληψης του σύγχρονου εικαστικού έργου».
Συνεργάτες έργου:
Ηχητική εγκατάσταση: Στέφανος Μπαρμπαλιάς
Οπτικοακουστική υποστήριξη: Αντώνης Γκατζουγιάννης, Μάκης Φάρος
Τεχνική υποστήριξη: art@gavrilos.gr
Φωτογράφιση έργου: Πάνος Κοκκινιάς
Βιντεοσκόπηση: Daniele Frison
Βιογραφικά Σημειώματα
Διοχάντη
Η Διοχάντη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1945. Σπούδασε Ζωγραφική και Χαρακτική στην Accademia di Belle Arti στη Ρώμη και Αρχιτεκτονική, Ενδυματολογία, Γραφικές Τέχνες στη Ρώμη και στο Λονδίνο. Από το 1967 έως σήμερα έχει οργανώσει 14 ατομικές εκθέσεις στη Ρώμη, Αθήνα, Λευκωσία, Εδιμβούργο, Ελευσίνα, κ.ά. Έχει λάβει μέρος σε 119 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα, Κύπρο και σε πολλές άλλες χώρες καθώς και στην VII Biennale de Paris και στη XII Bienal de São Paulo. Έχει συνεργαστεί με Έλληνες και Ευρωπαίους ιστορικούς τέχνης-επιμελητές. Έχει λάβει πρώτο και δεύτερο διεθνές βραβείο στην Ιταλία, Γερμανία, Ιρλανδία και Νορβηγία, ενώ έργα της υπάρχουν σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, Ιταλία, Πολωνία, Νέα Υόρκη, καθώς και στο Ολυμπιακό Πάρκο της Σεούλ κ.α. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. H Διοχάντη εκπροσωπείται από την Kalfayan Galleries, Αθήνα, Θεσσαλονίκη.
Μαρία Μαραγκού
Η Μαρία Μαραγκού είναι δημοσιογράφος-κριτικός τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων. Έχει την ευθύνη, της στήλης κριτικής εικαστικών στην ημερήσια αθηναική εφημερίδα «Ελευθεροτυπία» και διευθύνει τα τελευταία 13 χρόνια το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης. Έχει οργανώσει πάνω από 20 ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε θεσμικούς χώρους στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Κρήτη, τη Βενετία και το Σαο Πάολο. Υπήρξε εθνικός επίτροπος στις Biennale Sao Paolo[1991] και Βενετίας [1995]. Επικεντρώνει το ενδιαφέρον της σε οργάνωση εκθέσεων με θεματική σχετική με την μετανάστευση, τις κοινωνικές ομάδες και τα επιμέρους ζητήματα των μειονοτήτων, εμμένοντας στον ακτιβιστικό ρόλο της τέχνης. Είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ και πρόεδρος του ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών και Ιστορικών Τέχνης.
Eπίτροπος: Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού
Οργάνωση: Διεύθυνση Εικαστικών Τεχνών – Τμήμα Προώθησης Σύγχρονης Τέχνης, ΥΠΠΟΤ
Επιμελητής: Μαρία Μαραγκού
Βοηθός επιμελητής: Σταύρος Καβαλλάρης