Plato’s Cave

άνδρας με κοστούμι καθισμένος σε πολυθρόνα
· Εκθέσεις · Αθήνα // Δημοσίευση: 08 Νοε 2013

έκθεση του Angelo Gavria στο Goethe-Institut Athen στα πλαίσια του Athens Photo Festival 2013

Η σειρά αυτή πορτρέτων του Άγγελου Γαβριά, ενός νέου ελληνογερμανού καλλιτέχνη, αποτελεί έναν φόρο τιμής στο έργο του σημαντικού φωτογράφου August Sander, ο οποίος, στο πλαίσιο μιας εκτεταμένης συλλογής πορτρέτων από το πρώτο μισό του 20ού αιώνα, αποπειράθηκε να σκιαγραφήσει την ιεραρχία της γερμανικής κοινωνίας.

Ο Γαβριάς διατηρεί, αν και σε πολύ ελεύθερη μορφή, τη βασική τυπολογία του Sander, δημιουργώντας ολοσέλιδα πορτρέτα, με τίτλους που καθορίζουν το επάγγελμα κάθε εικονιζόμενου. Ωστόσο τα μοντέλα του ανήκουν σε μία συγκεκριμένη ομάδα της σύγχρονης γερμανικής κοινωνίας: είναι όλοι έλληνες μετανάστες, μέλη της κοινότητας των ελλήνων αποδήμων.

Οι έγχρωμες φωτογραφίες του, συνήθως τραβηγμένες στον χώρο εργασίας του εικονιζόμενου, έχουν μία προσωπική χροιά, που μετατρέπει ανεπαίσθητα τον προσανατολισμό των έργων σε περιβαλλοντικά πορτρέτα.

Σε ένα άλλο επίπεδο, ο Γαβριάς, στα περίπου 30 πορτρέτα της σειράς, αποδομεί τα στερεότυπα της 1ης και της 2ης γενιάς αποδήμων, καθώς μέσα από τα επαγγέλματά τους αναδύεται ένας υγιής πλουραλισμός κατηγοριών και επιπέδων: δάσκαλοι, επιστήμονες και δικηγόροι εναλλάσσονται με καλλιτέχνες και αυτοαπασχολούμενους επαγγελματίες. Ορισμένοι είναι διπλωμάτες και πολιτικοί, ενώ η νέα γενιά εμφανίζεται με πιο σύγχρονα ή ασυνήθιστα επαγγέλματα, όπως αυτό του οδηγού αγώνων ταχύτητας, του DJ και της στριπτιζέζ.

Το συμπέρασμα που προκύπτει σιγά σιγά είναι o βαθμός πληρότητας με τον οποίο οι Έλληνες απόδημοι εμπλέκονται στον ιστό της γερμανικής κοινωνίας. Κι αυτό, παρόλο που η δουλειά του Γαβριά προχωράει πιο πέρα, καθώς ο ίδιος αποτελεί ενδιαφέρον παράδειγμα της ικανότητας των ελλήνων αποδήμων να μετεωρίζονται ανάμεσα σε δύο χώρες: η καλλιτεχνική του μέθοδος αναπτύχθηκε ιστορικά στη Γερμανία ενώ η διάχυτη θεματολογία του αναφέρεται στις ελληνικές του ρίζες. Έτσι, αυτή ειδικά η σειρά πορτρέτων γίνεται ένας έξυπνος άμεσος τρόπος να διαπραγματευτεί την ίδια του την ταυτότητα, κάτι που είναι πάντοτε πολύ πιο περίπλοκο από όσο φαίνεται αρχικά.

Έναρξη: 22 Οκτωβρίου 2013