Από το Α ως το Ω. Φωτογραφικές εκδοχές του ελληνικού αλφαβήτου.

εργάτες στην Ακρόπολη
· Εκθέσεις · Θεσσαλονίκη // Δημοσίευση: 11 Δεκ 2015

To Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης στις εκδηλώσεις του ΦΩΤΟγράφου

Όπως και το 2005, στην πρώτη διοργάνωση του διημέρου εκδηλώσεων του περιοδικού μας στη Θεσσαλονίκη, έτσι και τώρα το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης θα λάβει μέρος παρουσιάζοντας την έκθεση που φέρει τον τίτλο «Από το Α ως το Ω. Φωτογραφικές εκδοχές του ελληνικού αλφαβήτου».

Η έκθεση απαρτίζεται από 24 φωτογραφίες μεγάλων διαστάσεων Ελλήνων δημιουργών.
Το ΜΦΘ περιγράφει το περιεχόμενο της έκθεσης ως εξής:

«Η ελληνική ταυτότητα είναι δεμένη με τη γλώσσα. Η φωτογραφική έκθεση, που περιλαμβάνει 24 εικόνες 24 φωτογράφων, χρησιμοποιεί τα 24 γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου για να υπογραμμίσει αξίες και σύμβολα, άρρηκτα συνδεδεμένα με τον ελληνικό πολιτισμό, από τις απαρχές του ως σήμερα. Μ’ αυτό το σκεπτικό, το «Δ» εκπροσωπεί τη δημοκρατία, το «Α» τον αγώνα (τον συναγωνισμό που συνδέεται με την έννοια της αριστείας, αξίας ιδιαίτερα σημαντικής στον αρχαιοελληνικό πολιτισμό), το «Ν» τη ναυτιλία, μακρά ελληνική παράδοση, συνυφασμένη με το ελληνικό δαιμόνιο από τους αρχαιότατους χρόνους…»

Χαιρετίζουμε τη συμμετοχή στις εκδηλώσεις του «ΦΩΤΟγράφου» του μοναδικού στην χώρα μας Κρατικού Μουσείου Φωτογραφίας που θα δώσει ένα ακόμη σοβαρό κίνητρο στους επισκέπτες να μας συναντήσουν στους φιλόξενους χώρους του Hotel Capsis στις 12 & 13 Δεκεμβρίου.

Η φορητή αυτή έκθεση, μια πρωτότυπη παραγωγή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο πλαίσιο της PhotoBiennale στις Βρυξέλλες στο χώρο του InfoPoint Europa (14/05-30/06-14).

Μερικές λέξεις είναι πιο αναγνωρίσιμες από άλλες, καθώς μεταγράφονται και στις ξένες γλώσσες σχεδόν ατόφιες, όπως οι λέξεις «Όλυμπος» ή «Τραγωδία». Άλλες συνδέονται οπτικά με την Ελλάδα και είναι ταυτισμένες απολύτως με την διαχρονία της, όπως οι λέξεις «Γιορτή» (το διονυσιακό πνεύμα παραμένει πάντα ζωντανό) ή «Ελιά».
Υπάρχουν επίσης λέξεις που αντιπροσωπεύουν ιδέες ή επινοήσεις όπως η λέξη «Χάρτης» (ας μην ξεχνάμε ότι ο αρχαίος φιλόσοφος Αναξίμανδρος ήταν ένας από τους πρωτοπόρους της χαρτογραφίας) αλλά δεν είναι ευρέως γνωστές.

Τέλος, οι φωτογραφικές εικόνες φέρνουν στο προσκήνιο λέξεις που εκφράζουν μοναδικές ελληνικές πραγματικότητες και συνθήκες (συναισθηματικές ή κοινωνικές), όπως «Βάσανο» ή «Ξενιτιά», μια λέξη που εμπεριέχει τόσο την έννοια της μετανάστευσης όσο και της νοσταλγίας για την πατρίδα. Έτσι ο θεατής βρίσκεται μπροστά σε γράμματα, λέξεις, εικόνες που συνθέτουν πλευρές του ελληνικού πολιτισμού και καλείται να ανακαλύψει με ποιον τρόπο η συνέχεια της ελληνικής γλώσσας αντανακλάται στο πνεύμα του.

 

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες με τα έργα τους:
«ΑΓΩΝ» Φίλιππος Τσιάρας (1952-)
«ΒΑΣΑΝΟ» Κώστας Μπαλάφας (1920-2011), Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη
«ΓΙΟΡΤΗ» Σπύρος Στάβερης (1952-)
«ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» Μανώλης Μπαμπούσης (1950-)
«ΕΛΙΑ» Στράτος Καλαφάτης (1966-)
«ΖΗΛΟΣ» Fred Boissonnas (1858-1946), Αρχείο ΜΦΘ
«ΉΛΙΟΣ» Κωνσταντίνος Ιγνατιάδης (1958-)
«ΘΥΜΟΣΟΦΙΑ» Γιάννης Στυλιανού (1941-1996), Αρχείο ΜΦΘ
«ΙΘΑΚΗ» Παύλος Φυσάκης (1969-), Συλλογή ΜΦΘ
«ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ» Θεόδωρος Νικολέρης (1898-1994), Αρχείο ΜΦΘ
«ΛΟΓΟΣ» Πίτερ Μαρίφογλου (1954-)
«ΜΥΣΤΗΡΙΑ» Σωκράτης Ιορδανίδης (1912-1985), Αρχείο ΜΦΘ
«ΝΑΥΤΙΛΕΙΑ» Δημήτρης Χαρισιάδης (1911-1993), Φωτογραφικό αρχείο Μουσείου Μπενάκη «ΞΕΝΙΤΙΑ» Μαρία Χρουσάκη (1899-1972), Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου «ΌΛΥΜΠΟΣ» Δημήτρης Λέτσιος (1910-2008), Αρχείο ΜΦΘ
«ΠΟΙΗΣΗ» Βούλα Παπαϊωάννου (1898-1989), Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη «ΡΗΤΟΡΙΚΗ» Συλλογή Γιάννη Μέγα
«ΣΠΕΙΡΑ» Δημήτρης Κοιλαλούς (1962-)
«ΤΡΑΓΩΔΙΑ» Nelly’s (1899-1998), Αρχείο ΜΦΘ - Δωρεά Parallaxis
«ΎΒΡΙΣ» Καμίλο Νόλλας (1968-), Συλλογή ΜΦΘ
«ΦΟΡΤΙΟ» Ανδρέας Εμπειρίκος (1901-1975), Αρχείο Μάτσης Χατζηλαζάρου - Ιστορικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη
«ΧΑΡΤΕΣ» Στρατής Βογιατζής (1978-)
«ΨΥΧΗ» Νίκος Μάρκου (1959-)
«ΩΚΕΑΝΟΣ» Γιώργος Κορδάκης (1973-)

Εγκαίνια: Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2015, ώρα 11:00