Μεταίχμιο

γυναικεία φιγούρα με άσπρο μακρύ φόρεμα προχωράει μπροστά απο ενα παράθυρο
· Εκθέσεις · Κεφαλονιά · Αργοστόλι // Δημοσίευση: 28 Αυγ 2010

έκθεση φωτογραφίας της Μαρίλης Παπαδοπούλου στη Κεφαλονιά

Μια ιστορική και βιωματική προσέγγιση του σπιτιού των παιδικών της χρόνων παρουσιάζει η Μαρίλη Παπαδοπούλου με τη σειρά φωτογραφιών που πρόσφατα ταξίδεψε στα Λουτρά Παράδεισος της Θεσσαλονίκης στα πλαίσια συμμετοχής της στη Photobiennale 2010. Μια φωτογραφική διαδρομή από εικόνες έντονου αφηγηματικού χαρακτήρα υπό τον γενικό τίτλο «Μεταίχμιο».

Η δημιουργός, περνώντας μεγάλο χρονικό διάστημα μέσα σ’ έναν χώρο γεμάτο αναμνήσεις, καταλήγει να βρίσκει έναν καινούριο τόπο τον οποίο και φωτογραφίζει. Δεν πρόκειται πλέον μόνο για έναν τόπο/φορέα εμπειριών αλλά μετατρέπεται τώρα σ’ έναν τόπο  συνάντησης, έναν ενδιάμεσο χώρο στον οποίο η εσωτερική πραγματικότητα και η εξωτερική ζωή συνομιλούν, αυτόν που ο Winnicott στη θεωρία του μεταβατικού αντικειμένου όρισε ως μια τρίτη περιοχή της ανθρώπινης ζωής, που δε βρίσκεται ούτε μέσα στο άτομο, ούτε στον κόσμο της κοινής για όλους πραγματικότητας.

«Επιδρώ στο περιβάλλον μου και αυτό επιδρά σε μένα και έτσι αναπτύσσεται μια σχέση συναλλαγής και διαλόγου. Αυτό συμβαίνει φανερά καθώς κατόπιν συγκεκριμένης επιλογής του κάδρου μου, τα στοιχεία του χώρου παλαιά και σύγχρονα εναλλάσσουν τη θέση τους σαν πιόνια του σκακιού ώσπου να βρω την ιδανική σχέση τόσο μεταξύ τους όσο και ως προς την εικόνα όπου είχα στο μυαλό μου. Δεν πρόκειται για μια αντικειμενική πραγματικότητα αλλά για μια ερμηνεία της.
Το φως, άλλοτε φυσικό κι άλλοτε τεχνητό ή και τα δύο, συνομιλεί με τη σκιά αντικατοπτρίζοντας την εσωτερική μου κατάσταση ή τη χρονική περίοδο που έβλεπα περισσότερο ή λιγότερο ξεκάθαρα τις τυχόν απαντήσεις στις αναζητήσεις μου.

Η επιμονή κατά κύριο λόγο στη μετωπική ματιά και τα παράλληλα επίπεδα ως προς τον οριζόντιο άξονα, αλλά και η όποια συμμετρία, μαρτυρούν την εμμονή μου στην απόφαση να αντιμετωπίσω ξεκάθαρα τη ζωή μου.
Η χρονική στιγμή λήψης επιλέγεται μετά από μελέτη του φυσικού φωτισμού σε συνδυασμό με το μήνυμα που θέλει να αποδώσει η εικόνα. Καθώς σε κάθε στιγμή της ημέρας αντιστοιχούν και διαφορετικές συναισθηματικές καταστάσεις.
Η όποια κίνηση της φιγούρας δηλώνει μια απόφαση προς κάποια κατεύθυνση. Στη δυτική παράδοση η κίνηση προς τα αριστερά είναι το παρελθόν και δεξιά είναι το μέλλον… Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται υποσυνείδητα η αίσθηση του μεταίχμιου».

Απόσπασμα από το κείμενο που συνοδεύει το σύνολο του έργου «μεταίχμιο» της Μαρίλης Παπαδοπούλου