το νέο φωτογραφικό λεύκωμα του Άκη Δέτση
Το νέο φωτογραφικό λεύκωμα του Άκη Δέτση με τίτλο «προβολή» (ISBN 978-960-93-9245-7, αυτοέκδοση) κυκλοφορεί με κεντρική διάθεση από τις Εκδόσεις των Συναδέλφων και θα βρίσκεται σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία. Το υλικό του βιβλίου προγραμματίζεται να εκτεθεί 9/12/2017 - 7/1/2018 στο ΒΟΟΖΕ, Κολοκοτρώνη 57, Αθήνα.
προβολή (ουσιαστικό): 1. η µε κατάλληλα µηχανήµατα αναπαραγωγή πάνω σε µια οθόνη (κινούµενων ή όχι) εικόνων και ήχων που έχουν αποτυπωθεί πάνω σε ειδικό φωτοευπαθές υλικό (φιλµ, διαφάνεια) µε συγκεκριµένη τεχνική (λήψη). 2. (φυσική) ο σχηματισμός φωτεινών ειδώλων διάφορων αντικειμένων μέσω κατάλληλων οπτικών διατάξεων πάνω σε οθόνη ή σε άλλη επιφάνεια. 3. η παράσταση, η παρουσίαση µιας κινηµατογραφικής ταινίας β. η ίδια η προβαλλόµενη ταινία. 4. η παρουσίαση ενός γεγονότος, προσώπου, αντικειµένου κτλ. ώστε να γίνει ευρύτερα γνωστό, να πάρει δηµοσιότητα. 5. (γεωµετρία) η διαδικασία ή τεχνική για την αναπαραγωγή ενός σημείου, μιας γραμμής ή ενός σχήματος πάνω σε μία επίπεδη ή κυρτή επιφάνεια ή πάνω σε μία μια γραμμή, μέσω της αντιστοίχισης των σημείων του με μια διαδικασία γεωμετρικά καθορισμένη· επίσης: ένα γράφημα ή σχήμα που σχηματίζεται με αυτό τον τρόπο. Κατ’ επέκταση, η αντιστοίχιση, μεταφορά, απόδοση των ιδιοτήτων ή των χαρακτηριστικών ενός πράγματος σε κάποιο άλλο. 6. η εκτίµηση των µελλοντικών δυνατοτήτων βασισµένη σε µια τρέχουσα τάση ή σε παλιές παρατηρήσεις· πρόβλεψη. 7. (ψυχολογία) σύνολο ψυχικών και νοητικών φαινομένων και διαδικασιών, κατά τις οποίες ένα υποκείμενο: α. αντιλαμβάνεται τον αντικειμενικό κόσμο υπό το πρίσμα των δικών του επιθυμιών, ενδιαφερόντων ή ψυχικών καταστάσεων και συμπεριφέρεται ανάλογα. β. ταυτίζεται µε άλλο πρόσωπο ή αποδίδει σε αυτό δικές του τάσεις, επιθυµίες, συναισθήµατα κτλ. γ. συγχέει διαφορετικά µεταξύ τους πρόσωπα και αποδίδει ιδιότητες, συµπεριφορές ή ρόλους του ενός στο άλλο.
Απόσπασμα από το εισαγωγικό κείμενο του Μάριου Σοφοκλέους:
«Απουσία: η θήκη της παρουσίας»
Νίκος Καρούζος
Βρισκόμαστε σε µια γωνιά του κόσμου – οπουδήποτε –. Ο Βούδας το βάζει στα πόδια. Ο κλητήρας τρέχει ξοπίσω του. Η µις Πρόοδος σπαρταρά στον παράλληλο δρόμο. Εσύ δεν σαλεύεις. Μουδιασμένος σε µια τελευταία απόπειρα να πραγµατοποιηθούν τα πράγματα εκτίθεσαι στο ανεπανόρθωτο φως µιας ξεθυμασμένης και απόλυτα εγκαταλελειµµένης ύλης. Αυτό το ανεπανόρθωτο είναι και το µονόγραµµα που οι φωτογραφίες του Άκη Δέτση χαράζουν πάνω στα πράγµατα.
(…)
Σε ένα τέτοιο πρότζεκτ αναγνώρισης του κόσμου, το σώμα (ή καλύτερα η απουσία του σώματος) και τα αντικείμενα αποκτούν πρωταρχικό ρόλο. Το δέρμα είναι το πρώτο µας όριο και σημείο επαφής µε τον κόσµο, τα αντικείμενα όμως που µας περιβάλλουν καθημερινά και είναι σε θέση να γνωρίζουν τόσα πολλά για µας
(…)
Τούτο υπονοεί πως και η αναγκαιότητα και η ενδεχοµενικότητα, αυτοί οι δύο σταυροί της δυτικής σκέψης, εξαφανίζονται απ΄ αυτόν τον µετά-κρίσεως κόσµο του Δέτση. Ο κόσµος του είναι τώρα και για πάντα αναγκαία ενδεχοµενικός και ενδεχοµενικά αναγκαίος. Μεταξύ του «µην-όντας-ικανός-του-µην-είναι» που ορίζει το αίτηµα της αναγκαιότητας και του «όντας-ικανός-του-είναι» που ορίζει την ταλαντευόµενη ενδεχοµενικότητα όλα τα στοιχεία της φύσης αλλά κι όλα τα δημιουργήματα του ανθρώπου που παρουσιάζονται εδώ φαίνονται να χαίρονται µια αδιάβλητη πτώση ενώ πάνω τους επιπλέει κάτι σαν ένα κοσµικό φωτοστέφανο. Η µυστική εμπειρία αυτής της επώδυνης αφαιρετικής διαδικασίας αφήνει, τελικά, την αίσθηση του πρώτου φωτός µετά το βάσανο της αγρύπνιας.
(…)
Ο Άκης Δέτσης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963.
Έχει πραγματοποιήσει τρεις ατομικές εκθέσεις (1998, 2000, 2008) και έχει συμμετάσχει σε αρκετές ομαδικές.
Έχει εκδώσει δύο φωτογραφικά λευκώματα (ΧΩΡΟΙ / 1998 / εκδόσεις Φωτοχώρος, ΕΝΔΙΑΜΕΣΟΣ ΧΡΟΝΟΣ / 2008 / εκδόσεις tetarto, ΠΡΟΒΟΛΗ / 2017 / αυτό-έκδοση) και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκδόσεις (ΑΘΗΝΑ 2001–ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΨΕΙΣ / 2001 / εκδόσεις Μουσείου Μπενάκη, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ 1988-2014 / 2014 / εκδόσεις Φωτοχώρος).
Δείγματα της δουλειάς του έχουν δημοσιευθεί σε φωτογραφικά περιοδικά και έχουν παρουσιαστεί σε φωτογραφικές εκδηλώσεις και σε ιστοσελίδες.