Εισαγωγή στην καλλιτεχνική φωτογραφία

φωτογραφία εκδήλωσης
· Διαλέξεις - Ομιλίες · Λιβαδειά // Δημοσίευση: 26 Σεπ 2012

σειρά διαλέξεων από τον Χρήστο Κοψαχείλη στη Φωτογραφική Λέσχη Λιβαδειάς

Η Φωτογραφική Λέσχη Λιβαδειάς στα πλαίσια της έναρξης της νέας περιόδου 2012 - 2013 ανακοινώνει τη διοργάνωση σειράς διαλέξεων με τίτλο: «Εισαγωγή στην καλλιτεχνική φωτογραφία» από τον Χρήστο Κοψαχείλη.

Οι διαλέξεις απευθύνονται όχι μόνο στα μέλη της Λέσχης αλλά και σε όλους όσοι αντιλαμβάνονται τη φωτογραφία κυρίως ως δημιουργία και καλλιτεχνική έκφραση. Στη διάρκεια της χρονιάς θα γίνει παρουσίαση και ανάλυση των κυριότερων καλλιτεχνικών ρευμάτων στη φωτογραφία, από τη γέννησή της στα τέλη του 19ου αιώνα έως τις μέρες μας.

Διάρκεια διαλέξεων: Από τον Οκτώβριο 2012 έως τον Μάιο 2013, σε οκτώ (8) τετράωρες συναντήσεις από 10.00 έως 14.00 μία Κυριακή τον μήνα, σύμφωνα με το ακόλουθο πρόγραμμα*:

Κυριακή 14/10/12 - Συνεδριακό Κέντρο Κρύας (Νερόμυλος)
ΟΙ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ – ΠΙΚΤΟΡΙΑΛΙΣΜΟΣ – «ΚΑΘΑΡΗ» ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Nicephore Niepce, Daguerre, Fox Talbot, Nadar, Julia Margaret Cameron, Eugene Atget, Alfred Stieglitz, Edward Steichen, Paul Strand, Ansel Adams, Edward Weston, Imogen Cunningham. Από τη γέννηση του τεχνολογικού επιτεύγματος, της αυτόματης δηλαδή και ρεαλιστικής απεικόνισης της πραγματικότητας, στην χρηστική εφαρμογή του και στη συνέχεια στη προσπάθεια καλλιτεχνικής αναζήτησης μέσω της φωτογραφίας. Από την μίμηση της ζωγραφικής μέσω του φλουταρίσματος της εικόνας, στην απόλυτη και καθαρή περιγραφή του θέματος με σκοπό την υπέρβαση αυτής της ίδιας της πραγματικότητας.

Κυριακή 25/11/12 - Aίθουσα της Φ.Λ. Λιβαδειάς - Μπουφίδου 32-34
ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ
Andre Kertesz, August Sander, Jojef Sudek, Henri Cartier Bresson, Bill Brandt, Lisette Model, Jacques Henri Lartigue, Ralph Eugene Meatyard, Roy de Carava. Οι φωτογράφοι που το έργο τους αποτελεί σταθμό για την εποχή που δημιουργήθηκε, αλλά και σημείο αναφοράς μέχρι σήμερα. Πολύτιμη κληρονομιά για όσους ασχολούνται με τη φωτογραφία και αξεπέραστο εμπόδιο για όσους επιδιώκουν να διευρύνουν τα όρια της.

Κυριακή 16/12/12 - Aίθουσα της Φ.Λ. Λιβαδειάς - Μπουφίδου 32-34
ΦΩΤΟΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΟΚΙΜΙΟ – ΤΕΧΝΗ & ΜΗΝΥΜΑ
Weegee, Brassai, Robert Doisneau, W.Eugene Smith, Jojef Koudelka, Sebastiao Salgado, Bruce Davidson, Constantinos Manos, Sergio Larain, Peter Marlow, Sylvia Plachy. Οι ιδιαιτερότητες της δημοσιογραφικής φωτογραφίας. Το σφιχταγκάλιασμά της με τη πραγματικότητα, η υποκειμενική ματιά του φωτογράφου, ο αναγκαστικός εγκλωβισμός της στην αφήγηση, συνήθως με την συνοδεία κειμένου το οποίο δεν ελέγχεται από τον φωτογράφο. Το ανελέητο κυνήγι των εντυπώσεων και η ψευδαίσθηση ότι μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο αποκαλύπτοντας τη σκοτεινή πλευρά του.

Κυριακή 20/01/13 - Aίθουσα της Φ.Λ. Λιβαδειάς - Μπουφίδου 32-34
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΔΡΟΜΟΥ – Ο ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Walker Evans, Robert Frank, Garry Winogrand, Lee Friedlander, Dianne Arbus, John Szarkowsky, Bernard Plossu, Joel Meyerowitz, Moreno Gentili, Danny Lyon. Η εξέλιξη της φωτογραφικής ματιάς μέσα από τις επιρροές προγενέστερων σημαντικών φωτογράφων στους μεταγενέστερους θαυμαστές τους, οι οποίοι αφού αναγνώρισαν και κατανόησαν πλήρως (σε αντίθεση με την επικρατούσα γενική αντίληψη) την ευφυΐα της δουλειάς των δασκάλων τους, την ενσωμάτωσαν στο δικό τους τελείως προσωπικό έργο εμπλουτίζοντας το, αλλά και φανερώνοντας παράλληλα την αφετηρία του.

Κυριακή 17/02/13 - Aίθουσα της Φ.Λ. Λιβαδειάς - Μπουφίδου 32-34
ΕΓΧΡΩΜΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Franco Fontana, Luigi Ghirri, Alex Webb, William Albert Allard, Luc Choquer, Harry Gruyeart, Dolores Marat, Stephen Shore, Jan Groover, Wim Wenders, Andrei Tarkovsky. Το ζητούμενο στην έγχρωμη φωτογραφία είναι το χρώμα, αφού υπάρχει, να δικαιολογεί την παρουσία του – είτε δεσπόζει, είτε επεισέρχεται διακριτικά – να είναι ένα σημαντικό δομικό στοιχείο της, έτσι ώστε η τυχόν αφαίρεσή του να αναιρεί την αξία της φωτογραφίας. Μέσα από τη παρουσίαση της δουλειάς φωτογράφων που ασχολήθηκαν σοβαρά με το χρώμα θα εξετάσουμε τα χαρακτηριστικά της έγχρωμης φωτογραφίας, θα αξιολογήσουμε την προσπάθεια των δημιουργών να ξεπεράσουν την αληθοφάνεια που την περιορίζει και θα θαυμάσουμε την επινοητικότητά τους να αναδείξουν το χρώμα σε κυρίαρχο στοιχείο της εικόνας, χωρίς να φοβούνται ακόμη και την ανυπαρξία του στις σκιερές περιοχές.

Κυριακή 10/03/13 - Aίθουσα της Φ.Λ. Λιβαδειάς - Μπουφίδου 32-34
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ – ΜΟΔΑ – ΟΡΙΑΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ
Adolphe de Meyer, George Honingen-Huene, Horst P. Horst, Martin Munkacsi, Helmut Newton, Irwing Penn, Sarah Moon, William Klein, Jeanloup Sieeff, Francesca Woodman. Υπάρχουν φωτογραφίες που έγιναν μεν με «εμπορική πρόθεση» εν τούτοις διαθέτουν ένα προσωπικό μυστήριο που χαρακτηρίζει τα έργα Τέχνης. Όταν μια «εμπορική/χρηστική» φωτογραφία, αρχίζει να αποβάλλει τα γνωρίσματα που την χαρακτηρίζουν και την κατηγοριοποιούν, όταν δηλαδή μια δημοσιογραφική φωτογραφία γίνεται όλο και λιγότερο αφηγηματική και συγκεκριμένη, όταν μια φωτογραφία μόδας απαλλάσσεται από την κρατούσα αισθητική, όταν μια διαφημιστική απομακρύνεται από το λογότυπο της εταιρείας που εκπροσωπεί, τότε απελευθερώνονται από τον σκοπό που τις γέννησαν και γίνονται «άχρηστες», έχουν δηλαδή μοναδικό στόχο την καλλιτεχνική φόρτιση.

Κυριακή 14/04/13 - Aίθουσα της Φ.Λ. Λιβαδειάς - Μπουφίδου 32-34
GALLERY ART – ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Duane Michals, Cindy Sherman, Sherry Levine, Joel Peter Witkin, Mike & Doug Starn, Sandy Skoglund, Robert Mapplethorpe, Nan Goldin, Philip Lorca di Corcia, Nicholas Nixon. Η σύγχρονη εποχή του καταναλωτισμού μετέτρεψε το καλλιτεχνικό δημιούργημα σε «προϊόν», η αξία του οποίου υπολογίζεται από το πόσο πολύ και πόσο ακριβά πουλιέται στα αντίστοιχα super market της τέχνης, στις galleries. Αυτό το αδιαμφισβήτητο γεγονός οδήγησε τους καλλιτέχνες στην ανάγκη να δημιουργήσουν «ξεχωριστό» έργο, πρωτότυπο και εύκολα αναγνωρίσιμο από τους μεσάζοντες αυτού του εμπορίου, τους κριτικούς. Έτσι όμως συχνά εγκλωβίζονται στην απλή εικονογράφηση μιας έξυπνης και φρέσκιας ιδέας μόνο και μόνο για να απολαύσουν κι αυτοί τα «δέκα λεπτά που (νομίζουν) ότι τους αντιστοιχούν στη δημοσιότητα».

Κυριακή 19/05/13 - Aίθουσα της Φ.Λ. Λιβαδειάς - Μπουφίδου 32-34
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
Alexander Rodchenko, Man Ray, Ray Metzker, Graigie Horsfield, Ken Schles, Matt Mahurin, Sally Mann, Andreas Gursky, William Engleston, Jeff Wall, Michael Ackerman, Thomas Stuth. Τι παράγεται τώρα στη φωτογραφία διεθνώς? Ποιες είναι οι σύγχρονες τάσεις? Αν και μοντέρνο ή σύγχρονο δεν είναι απαραίτητα αυτό που γίνεται τώρα, αλλά και κάτι παλαιότερο η πρωτοτυπία του οποίου δεν έχει ακόμη ξεπεραστεί.

*για ενδεχόμενες αλλαγές του προγράμματος οι συμμετέχοντες θα ειδοποιηθούν εγκαίρως.

 

Βιογραφικό

Ο Χρήστος Κοψαχείλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1959. Σπούδασε Οικονομία και Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Παιδαγωγικά στην ΠΑΤΕΣ. Πα-ράλληλα παρακολούθησε σεμινάρια καλλιτεχνικής φωτογραφίας από τον Πλάτωνα Ριβέλη και ιστορίας της τέχνης από τον Ανδρέα Ιωαννίδη και την Μαρία Ξεναρίου.
Δίδαξε, από το 1988, τεχνική και αισθητική της φωτογραφίας στο Δήμο Κερατσινίου, στον Φωτογραφικό Κύκλο, στην Σχολή Φωτογραφίας E.S.P και σε διάφορα ΙΕΚ και ΚΕΚ. Παρέδωσε πολλά σεμινάρια σε επιμορφωτές φωτογραφίας της Λαϊκής Επιμόρφωσης και διαλέξεις στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Πατρών και σε διάφορες άλλες πόλεις, καλεσμένος από τοπικούς Πολιτιστικούς Συλλόγους.
Συνεργάστηκε με το Υπουργείο Πολιτισμού στα πλαίσια του προγράμματος «Μελίνα – Εκπαίδευση και Πολιτισμός».
Μετείχε στην επιτροπή κρίσεως του βιβλίου «Φωτογραφία» για τον Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών της Β’ τάξης των σχολείων της Τεχνολογικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Έχει πραγματοποιήσει σειρά ομαδικών και ατομικών εκθέσεων και έχει επιμεληθεί την διοργάνωση και την έκδοση καταλόγων πολλών άλλων εκθέσεων, μαθητών του στη Λαϊκή Επι-μόρφωση και στην E.S.P.
Συμμετείχε στην κριτική επιτροπή επιλογής των Νέων Ελλήνων Φωτογράφων στα πλαίσια του Διεθνή Μήνα Φωτογραφίας της Αθήνας, ο οποίος οργανώνεται κάθε χρόνο από το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας.
Συνεργάστηκε, δημοσιεύοντας φωτογραφίες και άρθρα, με το περιοδικό Jazz & Τζαζ, φωτογράφισε για την εικονογράφηση θεατρικών προγραμμάτων και εξώφυλλων δίσκων και επιμελήθηκε του φωτογραφικού υλικού εκδόσεων του οίκου ΚΟΑΝ.
Αρθρογραφούσε τακτικά στα περιοδικά Φωτογραφία και Φωτοχώρος.
Φωτογραφίες του έχουν δημοσιευτεί στα λευκώματα : Greece – Autrement (1989), Φωτογραφικός Κύκλος – Γνώση (1990), Jazz Collection – ΚOAN (1995), Jazz Reflections – Δήμος Αθηναίων (1996), Άγνωστη Χώρα – Φωτοχώρος (1997).

 

Με το πέρας των διαλέξεων θα χορηγηθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης.
Πληροφορίες - Εγγραφές: Κάθε Δευτέρα και Τετάρτη στα γραφεία της Λέσχης από 19:00 - 21:00