DADA no DADA / Collage

RIP Ronald / αφίσα απεικονίζει σκελετωμένο άνρθωπο και γύρω του γιατροί με barcode αι το σήμα των mac donalds
· Εκθέσεις · Θεσσαλονίκη · Νεάπολη // Δημοσίευση: 26 Ιαν 2017

Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης εγκαινιάζει δύο εκθέσεις σε διάλογο

Στα εγκαίνια (στο πλαίσιο μιας αυθεντικής βραδιάς DADA) θα υπάρξει event-σύντομη διάλεξη από τον ειδικό ντανταολόγο ΔΡ. Γιώργο Καμπούρη του Πανεπιστημίου Νταβαρντ μετακλειθέντα από το εξωτερικό ειδικά για την εκδήλωση.

Θα πλαισιωθεί από συμπαθομαρτυρούντες φίλους και ίσως μέλη της θεατρικής ομάδας ΕΝΔΟΧΩΡΑ. Ποιήματα νταντά θα διαβάσουν οι παραβάτες της σκηνής.

Την ημέρα των εγκαινίων, παράλληλα της δράσης, θα προβληθεί η ταινία RAPUNZEL των Mama Baer και Kommissar Hjuler, δύο κινηματογραφιστών που χρησιμοποιούν την τέχνη της μουσικής και του φιλμ για επικοινωνία. Η RAPUNZEL: είναι μία παράξενη προσαρμογή του παραμυθιού των αδελφών Γκριμ, στην οποία η Mama Baer είναι δέσμια του δικού της πύργου ή κάστρου.

 

Λίγα λόγια για την Collage έκθεση:

Τον Φεβρουάριο του 2016 συμπληρώθηκαν 30 χρόνια από την πρώτη μεγάλη ανοικτή ιδρυτική εκδήλωση του «Θεσσαλονικιώτικου Μετά Νταντά» μίας από τις παράλληλες ομάδες δράσης και επεξεργασίας θέσεων για την πειραματική φωτογραφία, που λειτούργησαν στο πλαίσιο της Φωτογραφικής Ομάδας Τριανδρίας, αυτής που ο κόσμος σήμερα γνωρίζει ως Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης.

Καθόλου τυχαία, συμπληρώθηκαν και 100 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας του Cabaret Voltaire στη Ζυρίχη, του χώρου που φιλοξένησε τις πρώτες δράσεις του κινήματος Dada.

Στο πλαίσιο αυτών των δύο επετείων, συνεχίζοντας την επίμονη συζήτηση για θέματα εμπλοκής και αλληλοεπηρεασμού των τεχνών, επιμένοντας με θέματα που αφορούν την εμπλοκή της φωτογραφίας στην εξέλιξη της τέχνης και της οπτικής αντίληψης, διοργανώθηκε από το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης μία σειρά εκδηλώσεων, που στόχο είχαν να ξαναθυμίσουν στο κοινό και τους καλλιτέχνες της πόλης της Θεσσαλονίκης, κάποιους από τους στόχους και τους προβληματισμούς του κινήματος αυτού.

Με τον διακριτικό τίτλο 100+1 χρόνια DADA διοργανώθηκαν μία σειρά εκδηλώσεων για παρουσίαση του κινήματος, με προβολή του έργου που δημιουργήθηκε τότε (και της χρήσης της φωτογραφίας από τους καλλιτέχνες του), με συζητήσεις για ότι δείχνει να έχει απομείνει από αυτό σήμερα ή ενσωματωθεί στο έργο των δημιουργών ανά τον κόσμο, με προβολές πειραματικών ταινιών μικρού μήκους που δημιούργησαν οι πρωταγωνιστές αυτής της σκηνής, με παρουσίαση/διάλεξη για τα «Καλλιγράμματα», με διοργάνωση μίας διεθνούς έκθεσης Ταχυδρομικής Τέχνης (Mail Art) με τίτλο "No Dada Left" και τριών εργαστήριων κατασκευής κολάζ με «δασκάλους» τρεις διαφορετικούς καταξιωμένους εισηγητές, τρεις δημιουργούς που εκφράζονται με το κολάζ (διαφορετικής τεχνικής και θεωρητικής προσέγγισης ο καθένας): Το Θοδωρή Λάλο, τη Lane και το Γιώργο Μπογιατζίδη.

Σε αυτά τα εργαστήρια, ο κάθε εισηγητής, σε δύο 3ωρες συναντήσεις, μετά από μια σύντομη παρουσίαση του έργου του και του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζει ο ίδιος το κολάζ, όπως και της τεχνικής που εφαρμόζει, επέβλεψε το εργαστήριο, όπου οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν με της συμβουλές και την εποπτεία του, το δικό τους έργο.

Τα αποτελέσματα αυτών των εργαστηρίων παρουσιάζουμε σε αυτή την έκθεση και τον κατάλογο που τη συνοδεύει, συνεπικουρούμενα από τα έργα των τριών δασκάλων και τριών προσκεκλημένων δημιουργών, όχι τόσο για συγκρίσεις, αλλά για τις απεριόριστες δυνατότητες που προσφέρει το ιδιαίτερο αυτό είδος έκφρασης.

 

Στην έκθεση συμμετέχουν:

Οι «δάσκαλοι»: Θοδωρής Λάλος, Γιώργος Μπογιατζίδης, Lane

Οι συμμετέχοντες στα εργαστήρια: Άγγελος Σοφιανίδης, Άλεξ Τάδε, Αλεξάνδρα Φωτιάδου, Ανδριάνα Ρίζου, Βασίλης Καρκατσέλης, Γιώργος Μαντάς, Δημοσθένης Έππας, Έλενα Γανδά, Ελένη Καραδαγλή, Έλσα Παπαγιανοπούλου, Έλσα Τζιάνα, Εύη Δαλλίδου, Ευθύμης Μουρατίδης, Ζέφη Αθανασοπούλου, Θανάσης Ράπτης, Ιορδάνκα Τένοβα, Ιωάννης Πομάκης, Καίτη Παπαναούμ, Λάρα Βρετού, Μαριά Λαμπριανίδου, Μένη Σεϊρίδου, Νάνσυ Ντόκα, Παύλος Παπαδόπουλος, Πίστη Καγκελίδου, Παρθένα Χαριστέα και ο Μανώλης Βράνας

Οι προσκεκλημένοι: Νόπη Φουντουκίδου, Smith Smith, Τίμωνας Μπατσαούρας

 

Λίγα λόγια για την Mail Art έκθεση:

(3rd International Photo Based Mail Art Exhibition με θέμα: DADA no DADA) 

Συμμετέχουν περισσότεροι από 100 καλλιτέχνες, από 22  χώρες, που με βάση / αφορμή τη φωτογραφία, πραγματεύονται το θέμα του "NO DADA LEFT".

Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και η εικαστική ομάδα TeeToTuM διοργάνωσαν την 3η Διεθνή συνάντηση Ταχυδρομικής Τέχνης με βάση τη φωτογραφία και θέμα: NO DADA LEFT

Η συνάντηση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο σειράς εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκαν από το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την ίδρυση του Cabaret Voltaire. Στην έκθεση θα παρουσιαστούν όλα τα έργα των καλλιτεχνών (απ' όλο τον κόσμο) που θα επιχειρήσουν να ιχνηλατήσουν στο σήμερα τον απόηχο των πρακτικών του Dada: δηλαδή μηδενιστική διάθεση, απουσία ελέγχου και λογικής, χιούμορ και εφευρετικότητα, ανατρεπτική πολιτική κριτική, θόρυβος, πηγαία δημιουργική ορμή.

Σε απόλυτη αντίφαση με το πνεύμα των ντανταϊστών, που αναμφίβολα θα ήταν οι πιο σφοδροί πολέμιοι αυτής της «επετειακής» πρωτοβουλίας, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η ανάδειξη της «αντι-τέχνης» του σήμερα, των αιρετικών και ρηξικέλευθων εικαστικών προτάσεων που, αν βεβαίως υπάρχουν, έχουν ίσως κάτι σημαντικό να μας πουν.

Τον Φεβρουάριο του 2016 συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας του Cabaret Voltaire στη Ζυρίχη, του χώρου που φιλοξένησε τις πρώτες δράσεις του κινήματος του Dada. Ακριβώς δύο χρόνια αργότερα, ο Tristan Tzara, εμβληματική φυσιογνωμία των ντανταϊστών, εξέδωσε το δεύτερο μανιφέστο του κινήματος, διακηρύσσοντας: «Γράφω αυτό το μανιφέστο για να δείξω ότι οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν ταυτόχρονα αντιθετικές ενέργειες στη διάρκεια μιας δροσερής ανάσας. Είμαι κατά της δράσης, και όσο για τη διαρκή αντίφαση ή την κατάφαση, δεν είμαι ούτε υπέρ ούτε κατά και δεν πρόκειται να εξηγήσω τι εννοώ γιατί μισώ την κοινή λογική. Είμαι κατά των συστημάτων. Το πιο αποδεκτό σύστημα είναι να μην έχεις επί της αρχής κανένα σύστημα.»

Στην έκθεση συμμετέχουν:

Afroditi Kolokotroni  (Greece), Agelika Prapa (Greece),  Alex Papaioanou (Greece), Alexander Limarev   (Russia) , Alexandros Dimitriadis (Greece), Alexandros Giannios (Greece), Anand Jaiswal  (India), Anastasia Gitsi  (Germany), Anja Mattila  (Finland), Anna Kallidou (Greece), Anna Maria Xatzistefanou (Greece), Antonia Gkampoura  (Greece), Antonis Gkourkas (Greece), Anty Xourmouziadou (Greece), Carl Baker (Canada), Carmela Rizzuto (USA), Claudia Garcia (Argentina), Cynthia Morrison (USA), Dadaniel de Culla (Espana), Dalbir Singih (India), Dilip kumar  (India), Dimosthenis Epas (Greece), Dorian Ribas Marinho (Brasil), Dorothee Mesander (Greece), Efthimis mouratidis (Greece),Elena Xatziathanasiou    (Greece), Eleni Galani  (Greece), Eleni karadagli (Greece), Elli Katsara (Greece), Eri Agriou (Greece), F. Xamidieli (Greece), Froso Papadimitriou (Greece), Fusun Selen Bilgner (Turkey), Georgi Vasilev, Georgia Grigoriadou (Greece), Georgia Trouli (Greece), Giorgos Mantas (Greece), Gloria W. De Oliveira Souza (Brasil), Gurcharan Singh (India), Hilal Tursoluk (Turkey), Hiuler  (Germany), Hristina Ludova, I. Monogios (Greece), Ignacio Navarro Cortez (Mexico), Ioanna Kazaki (Greece), Ioannis Linosporis (Greece), Ioannis Pomakis (Greece), Ishu Jindal (India), J. Daniel Mauen (USA), Jaya Daronde Awatare (India), Jerome Joker (USA), Jessica Morfis (Greece), Joey Patricktu (USA), John M. Bennet  (USA), Katerina Anastasiou (Greece), Katerina Nikoltsou (Greece), Keti Lialiampidou (Greece), Leena Golnik (Finland), Lome-Lorenzo Menzuzzato (Italia), Lousi Gavriilidou (Greece), Maks Dannecker (Germany), Maria Kotsiampari (Greece), Maria Lambrianidou (Greece), Marina Salmaso (Denmark), Mehak Chalwla (India), Meni Seiridou  (Greece), Meral Agar (Turkey), Michael Wagner (Germany), Michel Della Vedova  (France), Monica Gupta (India), Nektarios Stamatopoulos (Greece), Nihal Gures (Turkey), Nopi Gaitanidou (Greece), Olga Mavroidis (USA), Olga Souvermerzoglou (Greece), Osvaldo Morales (Chile), Oya Abaci (Turkey), Oznur Kepce (Turkey), Rania Fragkoulidou (Greece), Parthena Xaristea (Greece), Pawan Kumar (India), Pedro Bericat (Spain), Pepi Karagiannaki (Greece), Petros Nikoltsos (Greece), Piet Franzen (Netherlands), Rita Tilkeridou (Greece), Sainte Flavie (Canada), Sean Burn (USA), Shieh Tsaiping (Taiwan), Sofia Amperidou (Greece), Sonya  Stankova, Thanasis Raptis (Greece), Turkan Elgi (Turkey), Utkarsh Jaiswal (India), Vasiliki Syrou (Greece), Vasilis Karkatselis (Greece), Vasilis Katsaganis (Greece), Venetia Gazila (Greece), Vinay Awatare (India), Walter Brovia (Argentina), Wolfgang Brenner (Germany), Xenia Zormpidou (Greece), Zefi Athanasopoulou (Greece)

 

Διάρκεια εκθέσεων έως το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2017. Την τελευταία ημέρα με ειδικό πρόγραμμα θα επιτελεστεί μία ακόμη σειρά δράσεων και προβολών.